علاوه بر احكامى كه در آيه به آنها تصريح گرديده چند حكم فقهى ديگر نيز در اين مقام صدور يافته كه از كلمهء « معروف » استفاده مىگردد . ابو الفتوح در طى اقوالى كه در تفسير « معروف » گفته شده و او نقل كرده گفته است : « . . ابن الزيد و ابن السائب گفتند : كه جامه ندرند و مو نكنند و مو نخراشند و سليطى نكنند و سر نتراشند و شعر نخوانند و با مردان نامحرم ننشينند و با نامحرمان سخن نگويند . . » در بحار ، بنقل از تفسير على بن ابراهيم ، پس از شرح كيفيت بيعت و القاء حضرت شروط آن را ، چنين آورده است « . ، فقامت امّ حكيم بنت الحارث بن - عبد المطلب فقالت : يا رسول الله ما هذا المعروف الذي أمرنا الله ان لا نعصينك فيها ؟ . فقال : ان لا تخمشنّ وجها و لا تلطمنّ خدّا و لا تنتفنّ شعرا و لا تمزّقن جيبا و لا تسودنّ ثوبا و لا تدعونّ بالويل و الثبور و لا تقمن عند قبر . . » و هم شايد در اين غزوه اين حكم مهم اسلامى الاسلام يجبّ ما قبله » صدور يافته باشد چه ظاهر آيهء 39 از سورهء الانفال * ( قُلْ لِلَّذِينَ كَفَرُوا إِنْ يَنْتَهُوا يُغْفَرْ لَهُمْ ما قَدْ سَلَفَ ) * در جنگ بدر نازل شده پس شايد زمان صدور روايت هم ، كه مفاد همين آيه است ، همان موقع باشد . 9 - غزوهء حنين و طائف در شوال سال هشتم ، اندكى بعد از فتح مكه ، كه هنوز پيغمبر ( ص ) در مكه مىبود ، جنگ حنين در چند منزلى مكه در موضعى به نام « اوطاس » واقع شده است . آيهء 125 از سورهء التّوبه * ( لَقَدْ نَصَرَكُمُ الله فِي مَواطِنَ كَثِيرَةٍ وَيَوْمَ حُنَيْنٍ إِذْ أَعْجَبَتْكُمْ كَثْرَتُكُمْ فَلَمْ تُغْنِ عَنْكُمْ شَيْئاً وَضاقَتْ عَلَيْكُمُ الأَرْضُ بِما رَحُبَتْ ثُمَّ وَلَّيْتُمْ مُدْبِرِينَ ثُمَّ أَنْزَلَ الله سَكِينَتَه عَلى رَسُولِه وَعَلَى الْمُؤْمِنِينَ وَأَنْزَلَ جُنُوداً لَمْ تَرَوْها وَعَذَّبَ الَّذِينَ كَفَرُوا . . ) * الآيات ، در بارهء اين جنگ نزول يافته .