نام کتاب : تبصرة المتعلمين في أحكام الدين ( فارسي ) نویسنده : العلامة الحلي جلد : 1 صفحه : 223
تأثير بدهد . 3 - آن كه نشانه پشيمانى و ترك منكرات از مرتكب نبيند . 3 - آن كه مفسده در آن نباشد . معروف دو چيز است واجب و مستحب و منكر يك چيز و آن حرام است ، امر بواجب واجب و امر به مستحب مستحب است اما نهى از منكر بهر حال واجب است چون منكر شامل مكروه نمىشود علامه چنين فرموده و اگر گوييم نهى از مكروهات نيز مستحب است مانند امر به مستحب صحيح است اگر چه نهى از مكروه را نهى منكر نگويند . در نهى از منكرات بايد اول در دل انكار كند پس از آن به زبان آنگاه بدست و اگر كار به زخم و جراحت كشد جز به فرمان امام جائز نيست و بر علما واجب است تكاليف شرعى را به كسى كه نمىداند تعليم كنند و از مناهى تبرى جويند جايز است مرد بر بنده و فرزند و زن خود حد جارى كند اگر از ضرر ايمن باشد . اما اگر زن و فرزند از آزار اولياى خود شكايت كنند نزد حاكم و ولى مدعى شود كه حد الهى بر آنها جارى ساخته پذيرفته نمىشود مگر ثابت كند و فقها نيز در زمان غيبت با ايمنى مىتوانند حد جارى كنند .
223
نام کتاب : تبصرة المتعلمين في أحكام الدين ( فارسي ) نویسنده : العلامة الحلي جلد : 1 صفحه : 223