responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : الجمل والعقود في العبادات ( عربي - فارسي ) نویسنده : الشيخ الطوسي    جلد : 1  صفحه : 398


< فهرس الموضوعات > دو نمونهء ديگر از دست خط شيخ طوسى < / فهرس الموضوعات > < فهرس الموضوعات > اجازهء ظهر جلد 7 تبيان < / فهرس الموضوعات > است . در صفحهء آخر كتاب ( كليشه 7 ) دو اجازهء ديگر وجود دارد و نام على بن الفتح الواعظ الجرجانى در آن خوانده مىشود . كما اين كه خطوط و مهرهاى متعددى در قرون عديده بر پشت صفحهء آخر ( كليشه 6 ) نقش بسته است .
در اينجا لازم است از دانشمند محترم جناب آقاى حاج سيد محمود آية الله زاده مرعشى كه با لطف خاصى چند صفحه از اين اثر نفيس را به هزينه خودشان عكس بردارى كردند و براى بنده ارسال داشتند و بعلاوه شرحى مبسوط در بارهء خصوصيات اين نسخه مرقوم داشتند كه مورد استفادهء بنده در توضيحات فوق قرار گرفت سپاس گزارى نمايم و الزم از آن سپاس گزارى از والد معظم وى حضرت الله عظمى آقاى سيد شهاب الدين نجفى مرعشى است كه بنده را بر اين اثر نفيس مطلع ساختند و به فرزند برومند خود امر فرمودند كه علاوه بر عكس دست خط شيخ دو صفحه از اول و وسط و آخر تفسير تبيان مذكور براى بنده عكس بردارند گو اينكه توفيق نشر همه آن صفحات پيدا نشد و فقط صفحه آخر ( كليشهء 7 ) در اينجا نشر گرديد شهرت و نام نيك و آثار علمى و تأسيسات خير حضرت آية الله مرعشى بر همگان معلوم و ما را از شرح بيشتر مستغنى مىسازد . معظم له يكى از مراجع تقليد شيعه و صاحب تأليفات عديده است اخيرا در قم مدرسه اى بنياد فرموده و چند هزار جلد كتاب نفيس خطى و چاپى كه طى ساليان دراز گرد آورده است بر كتابخانهء مدرسه وقف فرموده و اهل تحقيق مىدانند كه معظم له يكى از با اطلاع ترين رجال عصر ما بر نسخ خطى و بطور كلى رجال و تراجم است و اما در علم انساب يگانه ى دوران و مرجع خاص و عام است و خاندان مرعشى قرنها در اين علم تبرز داشته اند . ادام الله ظله على رؤس الأنام .
دو نمونهء ديگر از دست خط شيخ طوسى در پايان لازم مىداند تذكر دهد كه بجز دو دست خط فوق از شيخ طوسى دو اجازهء ديگر به خط وى تا اين اواخر وجود داشته و بعدا مفقود شده است .
اول : اجازه اى به خط شيخ مانند اجازهء مذكور كه در ظهر جلد هفتم تفسير تبيان كتابت شده بوده است علامه ى نورى در خاتمهء مستدرك ص 496 از رياض العلماء تاليف ميرزا عبد الله افندى معاصر علامه مجلسى نقل مىكند كه

398

نام کتاب : الجمل والعقود في العبادات ( عربي - فارسي ) نویسنده : الشيخ الطوسي    جلد : 1  صفحه : 398
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست