responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : الجمل والعقود في العبادات ( عربي - فارسي ) نویسنده : الشيخ الطوسي    جلد : 1  صفحه : 392


1031 هجرى اتفاق افتاده است .
و اما مميزات اين نسخه ، كاغذ نخودى ضخيم و قسمتى از صفحات اوائل و اواسط آن آب ديده و لكه برداشته است همه جا اسم مؤلف محمد بن الحسن بدون ( رضى ا لله ) يا ( ادام الله ظله ) است و اين خود ، مؤيد آن است كه كاتب همان مؤلف است . ابتداى عناوين ، كلمه باب چنان كه در ( كليشه 5 ) ديده مىشود در يك سطر و عنوان باب زير آن در سطر ديگر وسط سطر قرار گرفته ، بالاى بسيارى از كلمات ، تيره سرخ و همچنين بالاى متن مقنعه خط سرخ كشيده اند و شكم نون و امثال آن بالاى مركب سياه را قرمز كرده اند در حاشيه برابر كليهء احاديث شماره گذارى گرديده و حديث صحيح و حسن و غير آن و نيز نام راوى حديث را ظاهرا محمد صالح مذكور ضبط كرده است . اين جزء مشتمل بر تمام كتاب طهارت جزء اول تهذيب و داراى چندين فرم و هر فرم شامل ده برگ است و كاتب اصل نسخه به خط خود اول فرمها را شماره گذارده : العاشر ، الحادي عشر . . و بعلاوه در حواشى به خط اصل و نيز به خط مصحح اثر تصحيح و بلاغ آمده و مصحح به خط خود ، متن مقنعه را در حواشى اضافه كرده است ، آخر كليهء احاديث و جمله هاى كتاب ه كه ظاهرا علامت پايان و به جاى كلمه انتهى است وجود دارد .
اين نسخه را جد سوم علامه طباطبايى ، مرحوم محمد حسين بن الآميرزا على اصغر شيخ الاسلام در سال 1224 از شخصى به نام ملا جعفر خريده و به خط خود فهرستى در آغاز كتاب براى آن ترتيب داده است و خط و امضاى وى و همچنين امضاى والد علامهء طباطبايى محمد الحسنى الحسيني در اول كتاب وجود دارد .
استاد بزرگ حضرت علامهء طباطبايى يكى از بزرگترين دانشمندان به نام اسلام است و در علوم مختلف نقلى و عقلى صاحب نظر و داراى تأليف است و سالها است كه محضر درس وى در حوزهء علميه قم محط و مجمع عشاق علم و جويندگان دانش و آثار قلمى او مخصوصا تفسير عظيم الميزان الهام بخش دانشمندان است اين جانب سالها از محضر وى استفاده كرده و الهيات شفا و پاره اى از مباحث فلسفى را از وى فرا گرفته و با لطف خاصى كه همواره به اين ناچيز مبذول مىفرمايد بنده را به اجازه اجتهاد در علوم معقول و منقول مفتخر داشته و اخيرا

392

نام کتاب : الجمل والعقود في العبادات ( عربي - فارسي ) نویسنده : الشيخ الطوسي    جلد : 1  صفحه : 392
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست