نام کتاب : الجمل والعقود في العبادات ( عربي - فارسي ) نویسنده : الشيخ الطوسي جلد : 1 صفحه : 362
داشته باشد [1] . و زن مىتواند به جهت حجة الاسلام ، بر خلاف رضاى شوهر سفر كند اما اين كار ، در حج مستحب ، جائز نيست . و همانطور كه حج ، به سبب نذر بر مردها واجب مىشود بر زنها نيز به اين سبب واجب مىگردد . و چنانچه زن ، هنگام احرام حيض به بيند همهء وظائف احرام را انجام مىدهد بجز نماز احرام كه آن را به بعد موكول مىكند . و اگر پيش از طواف عمرهء تمتع حائض شود و اين طواف از وى فوت گردد [2] آن عمل را حجهء مفرده قرار دهد و عمره را بعدا به جا آورد . و اگر در اثناء طواف ، حيض ببيند در حالى كه بيش از نصف طواف را به عمل آورده باشد بقيهء طواف را رها نمايد كه بعدا آن را به اتمام برساند سپس سعى و تقصير به جا مىآورد و در اين حال ، عمرهء تمتع وى كامل است . اما اگر كمتر از نصف ، طواف كرده باشد حج تمتع را بدل به حج افراد مىنمايد . و هر گاه زن ، خائف باشد از اين كه بعدا حيض ببيند مىتواند طواف حج و طواف نساء را پيش از رفتن به عرفات به جا آورد . اما زن مستحاضه ، در صورتى كه به وظايف استحاضه [3] عمل نمايد مىتواند خانه را طواف كند و در مقام ابراهيم عليه السلام دو ركعت نماز طواف را به جاى آورد . و هر گاه حائض بخواهد خانه را وداع گويد از همان درب
[1] - مولف ، در نهايه ج 1 ص 278 مىگويد : « و سزاوار است كه زن ، جز با محرم خارج نگردد : مانند پدر ، برادر ، عمو و دائى و اگر واجد آنان نباشد جائز است با مردى كه از لحاظ ديانت مورد وثوق و اطمينان وى باشد به حج رود » [2] - نظر به اين كه طواف و نماز طواف هر دو مشروط به طهارت و متوقف بر ورود به مسجد الحرام مىباشد كه آن نيز مشروط به طهارت است لهذا زن حائض از اين دو عمل معذور است ، بنا بر اين حج تمتع را كه مستلزم دخول به مسجد در آغاز عمل مىباشد به حج افراد تبديل مىكند و قبل از طواف ، به عرفات و مشعر و منى مىرود و طواف حج را تا بعد از پاك شدن از حيض ، بتأخير مىاندازد و پس از پايان حج ، عوض عمره تمتع ، عمرهء مفرده به جا مىآورد و همين عمل براى زن حائض مجزى از حج تمتع است [3] - وظائف استحاضه ، در كتاب طهارت ص 181 به تفصيل بيان گرديد .
362
نام کتاب : الجمل والعقود في العبادات ( عربي - فارسي ) نویسنده : الشيخ الطوسي جلد : 1 صفحه : 362