responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : الجمل والعقود في العبادات ( عربي - فارسي ) نویسنده : الشيخ الطوسي    جلد : 1  صفحه : 249


تكبيرهاى معمول در ساير نمازها ، نه تكبير ديگر گفته مىشود : پنج تكبير در ركعت اول ، و چهار تكبير در ركعت دوم . و اين غير از تكبير آغاز نماز ، و تكبير پيش از ركوع است . محل تكبيرهاى اضافى ، در هر ركعت بعد از قرائت است ، و در بين هر دو تكبير ، دعا و ثنا و حمد فاصله مىشود [1] .


6 - مستحب است كه افطار وى در عيد فطر به شيرينى و در عيد اضحى از همان قربانى خود وى باشد در صورتى كه قربانى كرده باشد . 7 - مستحب است كه انسان در عيدين ، پس از طلوع فجر غسل كند ، و بوى خوش استعمال نمايد و پاكيزه ترين جامهء خود را به پوشد 8 - هر گاه نماز عيد و نماز جمعه با هم جمع شود ، كسى كه به نماز عيد حاضر گرديده مخير است كه به جمعه نيز حاضر شود و يا اين كه به خانه اش بر گردد و بر امام است كه در خطبهء عيد اين معنى را به آنان اعلام نمايد . 9 - امام ، هنگام خطبه خواندن بر چيزى شبيه منبر كه از گل درست كنند مىايستد و منبر را از شهر با خود حمل نمىكنند . 10 - هر گاه كسى بخواهد مسافرت كند بايد پس از طلوع فجر ، خارج نشود مگر بعد از حضور به نماز عيد ، و اگر پيش از فجر خارج شود مانعى ندارد . 11 - شايسته نيست كه مردم با اسلحه به مصلى روند ، مگر هنگام خوف از دشمن .
[1] - توضيح اين اجمال به گفتهء شيخ در نهايه ج 1 ص 145 چنين است : نماز عيد ، دو ركعت است با دوازده تكبير : هفت تكبير در ركعت اول به اين كيفيت كه با تكبيرة الإحرام نماز را آغاز مىكند و چنانچه مايل باشد دعاء توجه را مىخواند ، آنگاه حمد با سورهء اعلى قرائت مىكند و پنج تكبير مىگويد كه ما بين هر دو تكبير ، دعاء دست ( دعاء معروف يا غير آن ) را مىخواند و با تكبير هفتم به ركوع مىرود ، و در ركعت دوم بدون تكبير از زمين برخاسته ، سورهء حمد و الشمس را قرائت مىنمايد آنگاه چهار تكبير مىگويد و در بين هر دو تكبير دعاء دست مىخواند و با تكبير پنجم به ركوع مىرود . . و اين ترتيب ، مطابق قول مشهور است و در قبال آن ، ابن جنيد و صدوق ، قائل بتقديم قرائت ، بر تكبيرات در ركعت اول ، و تأخير قرائت از آن در ركعت دوم مىباشند . و اما دعاء معروف در قنوت نماز عيد اينست : اللهم اهل الكبرياء و العظمة ، و اهل الجود و الجبروت ، و اهل العفو و الرحمة و اهل التقوى و المغفرة ، أسألك به حق هذا اليوم الذي جعلته للمسلمين عيدا ، و لمحمد صلى الله عليه و آله ذخرا و مزيدا ان تصلى على محمد و آل محمد كأفضل ما صليت على عبد من عبادك و صلى على ملائكتك و رسلك ، و اغفر للمؤمنين و المؤمنات و المسلمين و المسلمات الأحياء منهم و الأموات . اللهم انى أسألك من خير ما سألك عبادك المرسلون . و اعوذ بك من شر ما عاذ بك منه عبادك المرسلون . و در روايات دعاهاى ديگرى هم وارد شده است .

249

نام کتاب : الجمل والعقود في العبادات ( عربي - فارسي ) نویسنده : الشيخ الطوسي    جلد : 1  صفحه : 249
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست