مفرده بجا آورد و از احرام بيرون آيد . و چنانچه از سالهاى قبل مستطيع بوده يا استطاعتش باقى ماند بايد در سال بعد حج نمايد . دوم : آن كه وقوف اختيارى عرفات و اضطرارى مشعر را درك نمايد ; در اين صورت حجش صحيح است . سوم : آن كه وقوف اضطرارى عرفات و اختيارى مشعر را درك كند ; در اين صورت نيز حجش صحيح است . چهارم : آن كه وقوف اضطرارى هر يك از عرفات و مشعر را درك نمايد ; در اين صورت حجش صحيح است ، و اگر از سالهاى قبل مستطيع بوده يا استطاعت تا سال بعد باقى بماند بنابر احتياط واجب اعاده نمايد . پنجم : آن كه فقط وقوف اختيارى مشعر را درك كند ; در اين صورت نيز حجش صحيح است . ششم : آن كه فقط وقوف اضطرارى مشعر را درك كند ; چنانچه وقوف اضطرارى شب عيد يا وقوف اضطرارى پيش از ظهر روز عيد را درك كند حجش صحيح است . گرچه بنابر احتياط غير لازم در هر دو صورت حج را در سال بعد اعاده كند . هفتم : آن كه فقط وقوف اختيارى عرفات را درك كند ; چنانچه از