شد كه بيرون رفتن از مكه با احرام حج به خاطر ضرورت ، بعد از فراغ از عمره هر وقت باشد جايز است . ( 334 ) : شخصى كه عمره بجا مىآورد جايز نيست قبل از تقصير ، براى حج احرام ببندد . و كسى كه براى حج محرم شد جايز نيست قبل از تمام شدن اعمال حج ، براى عمره مفرده احرام ببندد . ولى احرام بستن براى عمره مفرده پس از اعمال حج و قبل از طواف نساء مانعى ندارد . ( 335 ) : زمان احرام حج وقتى تنگ مىشود كه تأخيرش باعث نرسيدن به وقوف در عرفات در روز عرفه ( نهم ذى الحجه ) شود . ( 336 ) : احرام حج در كيفيت و واجبات و محرمات مانند احرام عمره است ، و اختلاف بين آنها فقط در نيت است . ( 337 ) : واجب است احرام حج تمتع در مكه باشد . و مستحب و احتياط غير لازم اين است كه از مسجد الحرام ، در مقام ابراهيم يا حجر اسماعيل محرم شود . ( 338 ) : كسى كه احرام حج را از روى فراموشى يا ندانستن حكم ترك نموده و از مكه بيرون رفته ، سپس يادش بيايد يا حكم را بداند ، واجب است به مكه برگردد ( هر چند از عرفات باشد ) و از مكه محرم شود . و چنانچه به جهت تنگى وقت يا عذر ديگرى