زيادى در طواف ( 289 ) : زيادى در طواف پنج صورت دارد : 1 - آن كه طواف كننده ، مقدار زياد شده را ، به قصد طوافى كه مشغول است يا طواف ديگرى بجا نياورده باشد ، در اين صورت طوافش بواسطه اين زيادى باطل نخواهد شد . 2 - آن كه هنگام شروع به طواف يا در ميان چنين قصد كند كه زيادى ، جزء طوافش بوده باشد ( يعنى بنا داشته كه طواف را هشت شوط يا بيشتر نمايد ) ، در اين صورت طوافش باطل است و لازم است اعاده نمايد . 3 - آن كه زيادى را پس از پايان طواف به قصد جزئيت همين طواف انجام دهد ، در اين صورت نيز طوافش باطل است . 4 - آن كه زيادى را به قصد جزئيت طواف ديگر بجا آورده و طواف دوم را تمام كرده باشد ، در اين صورت هر دو طواف باطل است ، زيرا دو طواف واجب را پشت سر هم آورده ، كه جايز نيست . 5 - آن كه زيادى را به قصد جزئيت طواف ديگر انجام دهد ، و اتفاقا نتواند طواف ديگر را به آخر برساند ، در اين صورت نه در طواف اول زيادى هست و نه جمع بين دو طواف واجب ، ولى گاهى طواف به جهت عدم تحقق قصد قربت باطل مىشود ، و آن