مسأله 222 - هر گاه محرم بعد از وقوف در مزدلفه از روى علم و عمد با عيال خود نزديكى كند چنانچه پيش از طواف نساء باشد مانند گذشته كفاره بر او واجب مىشود ولى حجش فاسد نمىشود و هم چنين است اگر اين عملش پيش از دور پنجم طواف نساء باشد و اما اگر بعد از طواف نساء بوده ، كفاره نيز ندارد . مسأله 223 - كسى كه از روى علم و عمد در عمره مفرده بعد از سعى با زن خود نزديكى نمايد ، مانند سابق كفاره بر او واجب مىشود ولى عمره اش فاسد نمىشود . ولى اگر قبل از سعى باشد كفاره واجب است و بايد بعد از اتمام عمره تا ماه ديگر در مكه توقف نمايد سپس به يكى از مواقيت رفته و از آن جا براى عمره دوم محرم شود . مسأله 224 - كسى كه از احرام در آمده اگر با زن خود كه در حال احرام است نزديكى نمايد ، كفاره بر زن واجب مىشود ولى مرد بايد غرامت آن را بدهد . وكفارهاش يك شتر است . مسأله 225 - شخص محرم هر گاه از روى ندانى يا فراموشى با زن خود نزديكى نمايد ، عمره و حجش صحيح است و كفاره اى بر او واجب نمىشود و اين حكم نسبت به ساير محرماتى كه موجب كفاره است و ذيلا بيان مىشود نيز جارى است به اين معنى كه هر عملى كه از محرم از روى جهل و نسيان سر بزند كفاره ندارد ، مگر