واجب نيست كمبود را تدارك كند ، همچنان كه در صورت زياد آمدن نمىتواند زيادى را پس بگيرد . مسأله 122 - هر گاه شخصى را براى حج واجب يا مستحب اجير كنند ، و اجير حج خود را به جماع قبل از مشعر فاسد نمايد ( يعنى پس از آن كه احرام عمره تمتع بيرون آمد و براى حج محرم شد و در مكه يا در عرفات با همسر خود جماع نمود ) واجب است حج را به آخر برساند . و اين حج براى منوب عنه كافى است و بر نائب واجب است در سال بعد حج نموده و يك شتر نيز كفاره بدهد و ظاهر اين است كه استحقاق اجرت دارد ، هر چند در سال بعد با عذر يا بدون عذر حج ننمايد . و احكام ذكر شده نسبت به متبرع نيز جارى است ، مگر اين كه استحقاق اجرت ندارد . مسأله 123 - اجير هر چند اجرت را به عقد مالك مىشود ، ولى واجب نيست اجرت به او پرداخته شود مگر بعد از انجام عمل ، البته در صورتى كه شرط تعجيل ننموده باشد ، به اين معنى كه به شرط پيش گرفتن اجرت اجير نشده باشد و چنانچه به اين شرط اجير شده باشد بايد اجرت را پيش از عمل به او داد . ولى ظاهر اين است كسى كه براى حج اجير مىشود ، مىتواند پيش از انجام عمل مطالبه اجرت نمايد . و اين به جهت اين است كه قرينه بر چنين شرطى وجود دارد . زيرا كه غالبا اجير براى حج تا اجرت را نگيرد نمىتواند به حج رفته و يا اعمال را انجام دهد .