واجب نخواهد شد . مسأله 48 - هر گاه جماعتى مالى را در ميان بگذارند كه يكى از آنها به حج برود چنانچه يكى سبقت و پيشدستى نموده و مال را برداشت و قبض نموده ، تكليف از ديگران ساقط مىشود . و چنانچه همه ترك كردند و هر يك از آنها مىتوانست قبض كند حج بر همه واجب و مستقر نمىشود . مسأله 49 - با بذل ، جز حجى كه وظيفه مبذول له بوده در صورت استطاعت ، واجب نمىشود . پس اگر وظيفه مبذول له حج تمتع بوده و حج قران يا افراد ( معناى اين دو بعدا بيان خواهد شد ) به او بذل شود ، بر او واجب نيست قبول كند و بالعكس يعنى كسى كه وظيفهاش حج قران يا افراد است اگر حج تمتع به او بذل شود قبولش واجب نيست . و همچنين است يعنى قبول واجب نيست بر كسى كه حجة الاسلام را بجا آورده باشد . و اما كسى كه حجة الاسلام بر ذمه وى آماده يعنى مستطيع شده و حج نرفته تا اين كه بىپول و ندار شده و به او بذل شود ، قبولش واجب است . و همچنين كسى كه حج بر او به نذر يا شبه آن واجب شده و تمكن ندارد كه اين شخصى نيز در صورت بذل بايد قبول كند . مسأله 50 - هر گاه به كسى پولى بذل شود كه با آن حج نمايد و آن مال در بين راه تلف شد وجوب حج از او ساقط مىشود . بلى اگر متمكن از ادامه سفر از مال خود باشد واجب است ادامه بدهد