عسل يا صمغ چسبانيده يا موى سر خود را جمع كرده و در هم پيچيده و گره زده يا بافته باشد ، احتياط اين است كه سر تراشيدن را اختيار كند بلكه وجوب آن اظهر است وصروره ( كسى كه براى اولين با حج مىنمايد ) احتياط ( مستحب ) اين است كه سر تراشيدن را اختيار كند ، هر چند مخير بودنش بين حلق و تقصير خالى از قوت نيست . مسأله 410 - كسى كه بخواهد سر بتراشد و بداند سلمانى سر او را زخمى خواهد كرد ، بايستى اول تقصير كند و مقدارى از موى سر خود را چيده سپس سر بتراشد . مسأله 411 - خنثاى مشكل اگر موى سر خود را نچسبانده يا نبافته باشد بايد تقصير نمايد . و الا بايد هم تقصير و هم حلق نمايد و بنابر احتياط ( واجب ) تقصير را بر حلق مقدم بدارد . مسأله 412 - پس از حلق يا تقصير آنچه بر محرم به احرام حرام شده بود حلال مىشود جز زن و بوى خوش ( عطر زدن ) بلكه شكار نيز بنابر احتياط ( واجب ) . مسأله 413 - هر گاه از روى فراموشى يا ندانستن حكم ، حلق و تقصير ننمود تا از منى بيرون رفت ، بايستى به منى بر گشته و در آن جا سر تراشيده با تقصير نمايد . و چنانچه باز گشت به منى غير ممكن يا دشوار باشد ، در جاى خود حلق يا تقصير نموده و موى خود را در صورت امكان به منى بفرستد . مسأله 414 - هر گاه از روى فراموشى يا نادانى ، حلق و تقصير