سوم : آن كه كعبه ( خانه خدا ) در جميع احوال طواف طرف چپ خود قرار دهد . و چنانچه كعبه به جهت بوسيدن اركان يا به جهت ازدحام رو به رو يا پشت سر يا طرف راست قرار گرفت ، آن مقدار از طواف شمرده نمىشود ، و ظاهر اين است كه ميزان در قرار دادن كعبه طرف چپ صدق عرفى است ، همچنان كه از طواف پيغمبر اكرم - صلى الله عليه وآله و سلم - بر مىآيد كه سواره طواف مى نمودند . و بهتر اين است دقت شود بخصوص در دو دهانه حجر اسماعيل و در نبشهاى خانه خدا كه در اين جاها بايد مواظب بود كه به چب يا راست منحرف نگردد . چهارم : آن كه حجر اسماعيل را داخل مطاف قرار دهد ، به اين معنى كه دور حجر اسماعيل بگردد و داخل حجر نرود . پنجم : آن كه طواف كننده از بيرون دور خانه خدا دور بزند نه درون خانه خدا ، و دور تا دور خانه خدا به طور شيب بنايى شده كه به آن شاذروان مىگويند كه نبايستى طواف كننده روى آن راه برود . ششم آن كه هفت دور متوالى و پى در پى دور خانه خدا بچرخد و كمتر از هفت دور كافى نيست . و عمدا زيادتر از هفت دور هم طواف را باطل مىكند ، چنان كه خواهد آمد . مسأله 306 - مشهور بين فقها اين است كه طواف بايد بين مقام ابراهيم - عليه السلام - و خانه خدا باشد . يعنى از هر طرف اين