صحيح نخواهد بود . و فرقى نيست در اين حكم بين اين كه تا سال بعد در مكه بماند يا آن كه به وطن خود مراجعت نموده و دوباره به مكه بيايد . همچنان كه فرقى نيست بين اين كه بعد از عمره به تقصير از احرام بيرون آيد . يا تا سال آينده در احرام خود باقى بماند . چهارم : آن كه احرام حج در حال اختيار از خود مكه باشد و بهترين موضع مقام ابراهيم يا حجر اسماعيل است و چنانچه نتواند از خود مكه احرام ببندد ، از هر جا كه بتواند بايد محرم شود . پنجم : آن كه مجموع اعمال عمره تمتع و حج تمتع را يك نفر انجام دهد از طرف يك نفر . پس اگر دو نفر براى انجام حج تمتع از طرف مرده يا زندهاى اجير شوند كه يكى عمره و ديگرى حج را انجام دهد ، صحيح نخواهد بود . و هم چنين اگر يك نفر حج نمايد و عمره را به جاى كسى و حج را به جاى ديگرى انجام دهد ، صحيح نخواهد بود . مسأله 151 - همين كه شخص اعمال عمره تمتع را به جا آورد ، واجب است اعمال حج تمتع را به جا آورد و جايز نيست براى كارى غير از اعمال حج از مكه بيرون برود ، مگر آن كه خروج وى براى حاجتى باشد ، و بيم آن نرود كه اعمال حجش فوت گردد ، كه در اين صورت واجب است ، براى حج خود از مكه احرام حج را بسته و براى كارى كه دارد از مكه بيرون رفته و سپس با همان احرام به مكه برگشته و از مكه رهسپار عرفات گردد . و چنانچه