اعمال حج باشد . و كسى كه شخصا نتواند يا برايش مشقت داشته باشد بايستى نايب بگيرد و حجش در هر دو صورت صحيح خواهد بود . مسأله 345 - كسى كه شخصا پياده يا سواره نتواند سعى را به جا آورد ، ديگرى را نايب بگيرد كه به جاى او سعى كند و حجش صحيح است . مسأله 346 - احتياط ( مستحب ) اين است كه بعد از طواف و نماز آن بدون ضرورت مانند شدت گرما يا خستگى زياد ، تأخير نكند ، اگر چه أقوى اين است كه مىتواند سعى را تا شب تأخير كند ، بلى در حال اختيار نبايد سعى را به فردا بيندازد . مسأله 347 - زيادى در سعى مانند زيادى در طواف سبب بطلان خواهد بود ، اگر از روى علم و عمد باشد ، چنان كه در طواف گذشت . بلى اگر جاهل به حكم باشد ، اظهر اين است كه سعيش به زيادى باطل نمىشود ، هر چند احتياط ( مستحب ) در اعاده آن است . مسأله 348 - هر گاه از روى خطا در سعى خود زياد نمود ، سعيش درست است . ولى اگر زيادى يك شوط كامل باشد ، مستحب است كه شش شوط ديگر به آن اظافه نمايد تا يك سعى كامل غير از سعى اول شود و ختم سعى دوم طبعا به صفا خواهد بود ، و چنانچه زيادى بيش از يك شوط باشد ، تمام نمودن او به