نام کتاب : مناسك حج ( فارسي ) نویسنده : الشيخ محمد تقي بهجت جلد : 1 صفحه : 57
صحيح نخواهد بود . دوم : آن كه عمره و حج هر دو با هم در ماههاى حج ( شوال و ذى القعدة وذى الحجه ) باشد . پس اگر يك جز از عمره را قبل از ماه شوال به جا آورده باشد ، عمره اش صحيح نخواهد بود . سوم : آن كه عمره و حج در يك سال به جا آورده شوند . پس اگر عمره را به جا آورد و حج را به سال بعد تاخير نمود ، تمتع صحيح نخواهد بود . و فرقى نيست در اين حكم بين اين كه تا سال بعد در مكه بماند يا آن كه به وطن خود مراجعت نموده و دوباره به مكه بيايد . همچنان كه فرقى نيست بين اين كه بعد از عمره به تقصير از احرام بيرون آيد . يا تا سال آينده در احرام خود باقى بماند . چهارم : افضل اوقات احرام از براى متمتع بعد از فراغ از عمره تمتع روز ترويه است بعد از نماز ظهر و اگر ظهر نباشد عصر و الا نماز واجبى ديگر هر چند قضا باشد و اگر نباشد بعد از نماز احرام كه اقل آن دو ركعت است و افضل اماكن احرام از براى او از همه مكه مسجد الحرام و افضل مواضع از بارى او حجر حضرت اسماعيل يا مقام حضرت ابراهيم است ( پنجم ) آن كه مجموع اعمال عمره تمتع و حج تمتع را يك نفر انجام دهد از طرف يك نفر . پس اگر دو نفر براى انجام حج تمتع از طرف مرده يا زندهاى اجير شوند كه يكى عمره و
57
نام کتاب : مناسك حج ( فارسي ) نویسنده : الشيخ محمد تقي بهجت جلد : 1 صفحه : 57