عذرى نتوانند بعد از طلوع فجر در مشعر بمانند . دوم - وقوف در روز عيد تا پيش از ظهر است براى كسانى كه به وقوف شب و وقوف از طلوع صبح تا طلوع آفتاب نرسيده باشند ، و يك قسم آن وقوف اختيارى مشعر است ، و آن از اذان صبح تا اول آفتاب روز عيد است ، و چون عرفات هم به شرحى كه گفته شد دو وقوف دارد ، يكى وقوف اختيارى و آن ماندن در عرفات است از ظهر تا مغرب روز نهم و يكى وقوف اضطرارى و آن ماندن در عرفات است در مقدارى از شب دهم ، پس به ملاحظه ادراك هر دو وقوف ( وقوف به مشعر و وقوف به عرفات ) يا ادراك اضطرارى يكى ، و اختيارى ديگرى ، و نرسيدن به اضطرارى و اختيارى هر دو وقوف ، اقسام آن ، نه قسم مىشود : اول - آن كه وقوف به عرفات و وقوف به مشعر هر دو را