است . و همين طور اعانت شكارچى به هر نحوى باشد بر محرم حرام است . مسأله 176 - اگر محرمى صيد را ذبح كند ، از نظر خوردن در حكم ميته خواهد بود . در صورتى كه ذبح يعنى بريدن رگهاى چهارگانه به دست محرم باشد اما چنانچه با پرتاب تير صيد كرده باشد به احتياط واجب در حكم ميته است . بدون فرق بين آن كه محرم از آن استفاده نمايد يا محل . مسأله 177 - شكار دريائى براى محرم مانعى ندارد . و حيوان دريايى حيوانى است كه تخم و جوجه هر دو را در دريا كند . و اين ملاك در صورتى است كه پرنده ، زندگى آن گاهى در دريا باشد و گاهى در خشكى اما در غير اين پرندگان ، دريايى بودن به آن است كه چنانچه در آب رها كنيم بتواند در آن زندگى كند . مسأله 178 - پرندگان جزء شكار صحرائى مىباشند و ملخ نيز در حكم شكار صحرائى است . مسأله 179 - ذبح و خوردن حيوانات اهلى مانند مرغ خانگى و گاو و گوسفند و شتر مانع ندارد . مسأله 180 - احتياط واجب آن است كه زنبور را نكشد ، اگر قصد اذيت او را نداشته باشد . مسأله 181 - نگاه داشتن صيد حرام است ، بلكه بايد آن را رها كند اگر چه خودش مالك آن باشد . مثل اين كه همراه خود آورده