مسأله 565 - از آنچه گذشت معلوم شد كه ، براى وقوف به مشعر سه وقت است : يكى : شب عيد براى كسانى كه عذرى دارند . دوم : بين طلوع صبح و طلوع آفتاب ( براى افراد عادى ) سوم : از طلوع آفتاب تا ظهر روز دوازدهم ، كه اضطرارى مشعر است ، چنانچه قسم اول نيز اضطرارى است . مسأله 566 - چون معلوم شد كه وقوف به عرفات و مشعر اختيارى و اضطرارى دارند ، و از براى وقوف به مشعر دو قسم اضطرارى است ، پس به ملاحظه ادراك هر دو موقف يا يكى از آنها در وقت اختيارى يا اضطرارى ، مفردا و مركبا و به ملاحظه ترك عمدى يا جهلى يا نسيانى ، اقسام زيادى دارد ، كه در اينجا آنچه مورد ابتلاء ممكن است بشود ذكر مىشود . مسأله 567 - اول : آن كه مكلف درك كند ، هر دو موقف را در وقت اختيارى ، يعنى از ظهر روز عرفه عرفات را و بين الطلوعين صبح دهم مشعر را درك كند ، پس اشكالى در صحت حج او نيست . مسأله 568 - دوم : آن كه هيچ يك از دو موقف را درك نكند ، نه اختيارى آنها را و نه اضطرارى آنها را ، از روى عمد باشد يا جهل يا نسيان يا عذر ديگرى ، پس در بطلان حج او اشكالى نيست ، و بايد با همان احرام حج عمره مفرده ، كه عبارتست از طواف و نماز آن و سعى و تقصير و طواف نساء و نماز آن ، بجا آورد و از احرام محل