حال كه باشد كافى است . مسأله 545 - اگر در تمام وقت بيهوش باشد يا خواب ، وقوف او باطل است . مسأله 546 - به احتياط واجب بايد در عرفات باشد از بعد از زوال روز نهم تا غروب شرعى كه وقت نماز مغرب است . پس جايز نيست تأخير بيندازد و در وقت عصر بيايد و توقف كند . مسأله 547 - تأخير انداختن از اول ظهر اگر كم باشد مثلا به مقدار نماز ظهر و عصر كه جمع بين آنها كند ، معلوم نيست حرام باشد ولى احتياط آن است كه تأخير نيندازد . مسأله 548 - بودن در عرفات در مجموع بعد از ظهر تا مغرب گرچه واجب است ، چنانچه گذشت لكن تمام آن ركن نيست كه حج به ترك آن باطل شود ، پس اگر مقدار كمى توقف كند و برود يا طرف عصر بيايد و توقف كند حج او صحيح است . اگر چه توقف نكردن از روى عمد و علم باشد . مسأله 549 - اگر از روى علم وقوف ركنى را ترك كند يعنى در هيچ جزء از بعد از ظهر تا غروب نباشد حجش باطل است ، و براى او وقوف در شب عيد كه وقوف اضطرارى است كفايت نمى كند . مسأله 550 - اگر كسى عمدا پيش از غروب شرعى از عرفات كوچ كند و از حدود عرفات بيرون رود و پس از آن نادم شود و برگردد و تا غروب توقف كند چيزى بر او نيست بنابر اقوى . لكن احتياط در