را اعاده كند . و اگر بعد از تمام شدن قصد بجا آوردن طواف ديگر براى او حادث شد و به دنبال طواف اول ، زياده را آورد ، اقوى صحت طواف اول است . و احوط اعاده است . مسأله 435 - اگر سهوا زياد كند بر هفت دور ، پس اگر كمتر از يك دور است ، قطع كند آن را و طوافش صحيح است . و اگر يك دور يا زيادتر است ، احوط آن است كه هفت دور ديگر تمام كند به قصد قربت ، بدون تعيين مستحب يا واجب ، و دو ركعت نماز قبل از سعى ، و آن دو ركعت را براى طواف فريضه قرار دهد بدون آن كه تعيين كند براى طواف اول يا طواف دوم است . و احتياط واجب آن است كه دو ركعت نماز بعد از سعى براى غير فريضه انجام دهد . مسأله 436 - جايز است قطع طواف نافله بدون عذر جايز است و اقوى كراهت قطع در طواف واجب است بدون عذر و به مجرد خواهش نفس ، و احوط قطع نكردن آن است ، به اين معنى كه قطع نكند بطورى كه ترك بقيه را كند تا موالات عرفيه به هم بخورد . مسأله 437 - اگر بدون عذر طواف را قطع كرد ، احوط آن است كه اگر چهار دور بجا آورده باشد ، طواف را تمام كند و بعد اعاده كند ، و اين در صورتى است كه منافى بجا آورده باشد ، حتى مثل زياد فاصله دادن كه موالات عرفيه به هم بخورد . مسأله 438 - اگر طواف را قطع كند و منافى بجا نياورده باشد ، اگر برگردد و تمام كند طوافش صحيح است .