نام کتاب : مناسك حج ( فارسي ) نویسنده : الشيخ الأنصاري جلد : 1 صفحه : 50
مسجد [44] اگر چه خلاف آن اقوى است ، و اگر طواف كند پس عالم شود به نجاست بعد از فراغ از طواف اظهر صحّت است ، و اگر عالم شود < صفحة فارغة > [ به نجاست - ش ] < / صفحة فارغة > در اثناء < صفحة فارغة > [ طواف - ش ] < / صفحة فارغة > ، جمعى [45] بر آنند كه قطع كند طواف را و ازاله مىكند نجاست را و بر مىگردد و تمام كند طواف را ، و احوط استيناف است بعد از اتمام خصوصا با تخلَّل فعل كثير كه موجب قطع طواف بوده باشد قبل از اكمال چهار شوط . و همچنين است حكم هر گاه نجاست عارض ثوب يا بدن شود در حال طواف ، و كفايت اتمام در اينجا اظهر است ، و اگر فراموش كند نجاست را و طواف كند پس اقوى ( 1 ) و احوط اعادهء طواف است . < صفحة فارغة > [ شرط سوّم ختنه كردن است براى مردان ] < / صفحة فارغة > شرط سوّم : ختنه كردن است در حق مردان ، پس بدون آن طواف باطل است ، و اين شرط دربارهء زنان نيست ، و احوط ثبوت اين شرط است دربارهء اطفال كوچك ، پس اگر بدون ختنه طواف كنند يا طواف دهند آنها را طواف نساء از ايشان باطل خواهد بود ، پس زن از براى ايشان بعد از بلوغ حلال نخواهد بود مگر آن كه تدارك طواف نساء نمايند به خود يا به نايب . < صفحة فارغة > [ شرط چهارم ستر عورت است ] < / صفحة فارغة > شرط چهارم : ستر عورت است بنابر احوط ، بلكه اقوى . و معتبر است در آن اباحه ، بلكه احوط ملاحظهء جميع شرايط لباس مصلَّى است در آن ، نظر به حديث مشهور كه طواف در حكم نماز است [46] . < صفحة فارغة > [ شرط پنجم نيّت است ] < / صفحة فارغة > شرط پنجم : نيّت است
[44] قواعد الأحكام 1 : 262 . [45] شرائع الإسلام 1 : 268 ، قواعد الأحكام 1 : 425 ، الحدائق الناضرة 16 : 198 - 199 ، مستند الشيعة 12 : 97 . [46] عوالي اللآلي 2 : 167 ، حديث 3 .
50
نام کتاب : مناسك حج ( فارسي ) نویسنده : الشيخ الأنصاري جلد : 1 صفحه : 50