بنابر احتياط ، پس اگر عمره را بجا آورد و حج را به سال بعد تأخير نمود ، تمتع صحيح نخواهد بود بنابر احتياط و فرقى نيست در اين حكم بين اين كه تا سال بعد در مكه بماند يا آن كه به وطن خود مراجعت نموده و دوباره به مكه بيايد همچنان كه فرقى نيست بين اين كه بعد از عمره به تقصير از احرام بيرون آيد يا تا سال آينده در احرام خود باقى بماند ، و بعيد نيست كه در صورت بودن در مكه و خارج نشدن از احرام جائز بوده تأخير حج تمتع تا سال دوم . چهارم ابتدا احرام حج از مكه باشد پس چنانچه از غير مكه محرم شود صحيح نيست ، بلى اگر فراموش كند احرام از مكه را و در عرفات يا بعد از آن متوجه شود از همانجا احرام مىبندد و حجش صحيح است و هم چنين اگر جاهل به حكم باشد . پنجم آن كه هر دو عمل عمره و حج را يك نفر انجام دهد و از شخص واحد هم باشد بنابر احتياط پس اگر دو نفر نائب شوند از يك نفر يكى عمره را بجا آورد و ديگرى حج را يا آن كه يك نفر نائب شود از دو نفر عمره را براى يكى و حج را براى ديگرى صحيح نيست بنابر احتياط .