است . و اين حكم كه در دو صورت اخيره بيان كرديم مختص به عمره تمتع و حج است و شامل عمره مفرده نمىشود پس در عمره مفرده اگر نتوانست به ميقات برگردد عمره او فاسد است . و در صورتى كه مكلف در تمام صور گذشته به وظيفه خود عمل ننمود و اعمال را بدون احرام بجا آورد حج او بلا اشكال فاسد خواهد بود . مسأله 177 - اگر مكلف به سبب فراموشى يا بيهوشى ، يا جهل به حكم يا جهل به ميقات احرام از ميقات نبندد در صورتى كه تمكن از مراجعت به ميقات داشته باشد ، بايد برگردد و از آنجا احرام ببندد . و در صورتى كه تمكن از مراجعت به ميقات ندارد اگر داخل حرم نشده چنانچه ميقات ديگرى در پيش است مثل آن كه از مسجد شجره گذشته و به جحفه نرسيده احرام را تأخير بيندازد تا آن ميقات و احرام از آن جا ببندد و چنانچه ميقات ديگر در پيش نيست و از همان جاى خود احرام