نام کتاب : مناسك حج ( فارسي ) نویسنده : السيد الخميني جلد : 1 صفحه : 63
ج - در صورت امكان بايد برگردد و از جحفه يا محاذى آن محرم شود على الاحوط ، و اگر ممكن نيست ، از حرم خارج شود و از آنجا احرام ببندد . 26 - س - اگر بعد از خروج از ميقات در بين راه متوجه شود كه تلبيه را نگفته ، يا نيت نكرده و يا به جهت ديگر احرامش درست نيست ، و چنانچه بخواهد از همانجا به ميقات برگردد ميسر نيست ولى اگر بيايد مكه امكان دارد برگردد ، آيا مىتواند بيايد مكه و به ميقات برگردد ، يا بايد از همانجا محرم شود ؟ ج - اگر مىتواند به ميقات برگردد ولو از مكه ، نمىتواند براى عمل واجب از غير ميقات محرم شود ، ولى براى دخول مكه از ادنى الحل به نيت عمره مفرده محرم شود و بعد از اعمال آن ، به يكى از مواقيت معروف برود و براى عمره تمتع احرام ببندد . 27 - س - زن بدون اذن شوهرش نذر مىكند و با نذر محرم مىشود ، آيا احرامش درست است ، و چنانچه با همان احرام اعمالش را بجا آورده باشد چگونه است ؟ ج - اگر قبل از ميقات محرم شده ، احرام او صحيح نيست ، اگر چه در صورتى كه بعد از تمام شدن حج فهميد عملش صحيح است ، ولى اگر بعد از عمره متوجه شد ، در صورتى صحيح است كه قابل جبران نباشد . و در صورتى كه مىتواند بايد به ميقات برود و از آنجا محرم شود و اگر نمىتواند به ميقات برود از خارج حرم احرام ببندد . 28 - س - آيا نذر احرام قبل از ميقات براى نايب هم جايز است يا نه ؟ ج - اشكال ندارد . 29 - س - هر گاه حائض يا جنب عصيانا وارد مسجد شجره شود و مانند ديگران توقف نمايد و محرم شود ، آيا احرام او صحيح است يا نه ؟ ج - احرام صحيح است . 30 - س - كسانى كه در مكه اقامت پذيرفتهاند ، موقتا نه دائما ، آيا ميقاتشان همان مواقيت خمسه معروفه است يا ادنى الحل ؟ ج - اگر فريضه آنها تبديل نشده بايد از مواقيت معروفه محرم شوند ، و اگر تبديل شده ميقات آنها مكه است . 31 - س - شخصى بدون احرام ، عمدا يا جهلا يا سهوا ، وارد مكه شده و بعدا از جهت گرانى بيش از حد كرايه يا ممنوعيت از طرف دولت نتوانست به ميقات برگردد ،
63
نام کتاب : مناسك حج ( فارسي ) نویسنده : السيد الخميني جلد : 1 صفحه : 63