نام کتاب : مناسك حج ( فارسي ) نویسنده : السيد الخميني جلد : 1 صفحه : 41
ج - نام ميت بردن لازم نيست ، بلكه چنانچه نيت كند آنچه بر عهده نايب است انجام دهد صحيح است . 34 - س - كسى كه براى حج اجير مىشود ، اگر شرط كند كه مثلا براى طواف نساء يا يك عمل ديگرى كه نيابت بردار است نايب مىگيرم ، آيا اين شرط نافذ است و مىتواند عمل نمايد يا نه ؟ ج - اگر عذر دارد نمىتواند قبول كند ، بلى در قربانى مانع ندارد و شرط لازم نيست . 35 - س - كسى كه احتمال قوى عقلائى مىدهد كه نتواند اعمال را به نحو عادى انجام دهد ، و ممكن است حج تمتع را بدل به افراد كند ، آيا مىتواند از حج واجب نيابت كند ؟ ج - مىتواند نيابت كند ، ولى اگر وظيفه او عدول به افراد شد بنابر احتياط منوب عنه نبايد اكتفاء به آن كند . 36 - س - نايبى كه در وقت قبول نيابت براى حج معذور نبوده است ، و بعد از عقد اجاره در موقع عمل يا قبل از محرم شدن جزء معذورين شده و در هر عذرى كه پيش آمده طبق وظيفه معذورين رفتار نمود ، آيا حج او از منوب عنه كافى است و آيا نسبت به نحوه عذر فرقى هست يا نه ؟ ج - محل اشكال است . 37 - س - كسانى كه در حال اجير شدن ، از معذورين نبوده اند و بعدا در اثناء عمل عذر عارض شده است ، آيا نيابتشان صحيح است و مستحق تمام اجرت مىباشند يا نه ؟ ج - اشكال دارد . 38 - س - خدمهاى كه از روى جهل به مسأله اجير شده اند و وقوف اختيارى مشعر را درك نكردهاند فعلا تكليفشان چيست ، و همچنين ساير معذورينى كه حج ناقص از اين قبيل انجام دادهاند تبرعا يا با اجرت ؟ ج - نيابت ايشان صحيح نيست و كفايت از منوب عنه نمىكند ، و بايد پول را برگردانند و خودشان با عدم عذر نسبت به درك اختيارى مشعر بايد با انجام عمره مفرده ، از احرام خارج شوند . 39 - س - در مناسك آمده است كه معذور نمىتواند نايب شود معذور به چه كسى
41
نام کتاب : مناسك حج ( فارسي ) نویسنده : السيد الخميني جلد : 1 صفحه : 41