نام کتاب : مناسك حج ( فارسي ) نویسنده : السيد الخميني جلد : 1 صفحه : 233
را بعد از برگشتن از منى انجام دهند و باقى اعمال را قبل ؟ ج - محل اشكال است . 5 - س - تقديم اعمال مكه براى ذوى الاعذار جايز يا لازم است ؟ ج - جايز است ، و لازم نيست . 6 - س - كسانى كه اعمال حج را مقدم بر وقوفين مىنمايند ، آيا بايد اقرب زمان به موقفين را رعايت كنند ؟ ج - لازم نيست . 7 - س - تشخيص عذر براى كسانى كه اعمال حج را مقدم مىدارند ، بر عهده خود آنان است يا بر عهده گردانندگان گروه و مسئولين ؟ ج - تشخيص با خود مكلف است . 8 - س - كسى كه او را به وسيله تخت طواف مىدهند ، آيا مىتواند اعمال حج خود را بر وقوفين مقدم بدارد ؟ ج - اگر در هر صورت بايد او را طواف دهند و عذر ديگرى نيست ، نمىتواند مقدم بدارد . 9 - س - كسى كه اعمال حج را بر وقوفين مقدم مىدارد ، آيا مىتواند طواف نساء را بعد از وقوفين و اعمال ديگر انجام دهد ؟ ج - بنابر احتياط در موردى تقديم بدارند كه هر سه عمل را مقدما انجام دهند . 10 - س - شخصى كه مىتواند اعمال مكه را بر وقوفين مقدم بدارد اگر جهلا بدون احرام ، اعمال مكه را انجام داد چه صورتى دارد ؟ ج - كفايت نمىكند و بايد يا قبل از وقوفين آنها را با احرام اعاده كند و يا بعد از وقوفين و اعمال منى ، آنها را بجا آورد . 11 - س - آيا مىتواند اعمال مكه را به نايب واگذارد ، در صورتى كه مىتواند تأخير بيندازد تا خود بجا آورد ؟ ج - با فرض اين كه مىتواند خودش بجا آورد ولو با تأخير تا آخر وقت نمىتواند نائب بگيرد . 12 - س - در مناسك فرموده ايد وقت انجام اعمال حج تا روز يازدهم است و بعيد
233
نام کتاب : مناسك حج ( فارسي ) نویسنده : السيد الخميني جلد : 1 صفحه : 233