نام کتاب : مناسك حج ( فارسي ) نویسنده : السيد الخميني جلد : 1 صفحه : 139
در فرض دوم نيز اعاده طواف و نماز لازم ، و اعاده سعى مبنى بر احتياط است . 96 - س - زن مستحاضه كه بايد غسل كند و وضو بگيرد و با اين كار فاصله اى بين اعمال پيش مىآيد كه شايد طولانى هم باشد ، مثلا بايد برود منزل غسل كند و برگردد ، آيا اين فاصله اشكال ندارد ؟ ج - اگر خون قطع نمىشود براى هر يك از طواف و نماز بايد غسل كند و وضو بگيرد ، و بايد طورى باشد كه بعد از غسل و وضو مبادرت به عمل نمايد ، بنابر اين اگر با رفتن به منزل نتواند مبادرت كند ، نزديك مسجد الحرام غسل كند و وضو بگيرد . 97 - س - زن مستحاضه كه بايد براى هر نماز و طواف غسل كند طبق وظيفهاش غسل كرد و يا وضو گرفت و طواف را شروع كرد ، بين طواف نماز ظهر شروع شد ، نماز را خواند ، و با همان طهارت اول ، بعد از نماز ، طواف را ادامه داد ، آيا طوافش صحيح است ؟ ج - اگر از هنگام غسل تا آخر طواف خون قطع بوده ، طواف صحيح است ، و در غير اين صورت احوط آن است كه اين طواف را تمام كند و پس از غسل اعاده نمايد . 98 - س - زنى كه حيض نمىشود ولى هر دو ماه يك بار ، دو سه روزى لك و ترشحات مىبيند ، وظيفه اش چيست ؟ ج - اگر خون استمرار تا سه روز ندارد ولو به اين نحو كه پس از خارج شدن تا اين مدت باطن فرج آلوده باشد ، حكم استحاضه را دارد . 99 - س - هر گاه زن قرشيه پس از شصت سال ، و غير قرشيه پس از پنجاه سال ، چند روز متوالى خون ببيند كه همه به اوصاف حيض باشد در طوافها و نماز چه كند ؟ ج - حكم مستحاضه را دارد ، و حكم حيض بر خون مزبور مترتب نيست ، حتى در صورت توالى يا داشتن صفات . 100 - س - زنهائى كه براى جلوگيرى از قاعدگى از قرص استفاده مىكنند كه موقع طواف گرفتار حيض نباشند و ايام عادت ممكن است يك يا دو لكه كم رنگ ببينند ، آيا اين خون استحاضه حساب است يا خون قروح و جروح ، و در هر صورت به طواف ضرر مىزند يا خير ؟ ج - حكم استحاضه را دارد و بايد به وظيفه مستحاضه عمل كنند ، و اگر در اثناء
139
نام کتاب : مناسك حج ( فارسي ) نویسنده : السيد الخميني جلد : 1 صفحه : 139