نام کتاب : مناسك حج ( فارسي ) نویسنده : السيد الخميني جلد : 1 صفحه : 136
ج - در صورت امكان طواف در حد ، ولو در وقت خلوت ، بايد در حد طواف كند ولو با تأخير . 79 - س - آيا محرم قبل از انجام طواف واجب خود ، چه طواف عمره يا حج و چه طواف نساء ، مىتواند همين طوافها را براى معذور نيابت كند ؟ ج - مانع ندارد . 80 - س - شخصى در طواف عمره تمتع در اثر فشار احساس مىكند كه لنگ احرامش تر و نجس شده ولى اعتنا نمىكند و با همان حال طواف را تمام كند و نماز طواف و سعى و تقصير را انجام مىدهد و به منزل مىرود ، بعد از بررسى مىبيند مقدارى نجاست خارج شده و احرامش را آلوده كرده است ، يقين پيدا مىكند كه در همان حال طواف چنين شده است ، بعد از اعمال حج و مراجعت به وطن به او مىگويند باطل است ، مستدعى است حكم الله را با توجه به اين كه نماز و سعى را هم با همان حال انجام داده در باره اين شخص بفرمائيد ، و اگر اعمالش باطل باشد آيا هنوز در حال احرام است يا خير ؟ ج - اگر در حال طواف ، شبهه داشته و يقين نداشته كه نجس شده و وضوى او باطل شده ، از احرام خارج شده است ، و فقط بايد طواف و نماز را اعاده كند هر چند بعد از اعمال يقين پيدا كره باشد . 81 - س - آيا يقين به هل خوردن در حين طواف ، مصداق عدم امكان طواف در محدوده معين و مجوز براى تجاوز به غير اين محدوده مىشود يا خير ؟ ج - شامل نيست . 82 - س - در صورتى كه يقين دارد در حال طواف در محدوده معين با اجنبى يا اجنبيه بر خورد مىكند باز هم واجب است در محدوده معين طواف كند ؟ ج - آنچه ذكر شده عذر نيست . 83 - س - اگر صاحب عادت وقتيه و عدديه كه عددش مثلا هفت روز است ، روز هفتم پاك شد و غسل كرد و اعمال حج را بجا آورد ولى بعدا لك ديد ، اعمالش چگونه است ؟ ج - اگر خون ديده و از روز دهم تجاوز نكرده ، محكوم به حيض است كه در وسعت
136
نام کتاب : مناسك حج ( فارسي ) نویسنده : السيد الخميني جلد : 1 صفحه : 136