نام کتاب : مناسك حج ( فارسي ) نویسنده : السيد الخميني جلد : 1 صفحه : 130
دارد كه در بعض آنها صحت حج مشكل است . 43 - س - ما در شب ، ساعت 9 از مسجد شجره براى زيارت و انجام اعمال به سوى مكه حركت كرديم ، در نزديكى اذان صبح به كعبه رسيديم ، و چون زائران قبلى مشغول نماز صبح بودند سرپرست كاروان از ما تقاضا كرد مقدار كمى صبر كنيم تا پس از نماز ما را طواف دهد ، ولى در اين مهلت به علت خستگى زياد چند بار من خوابم برد چون آب در دسترس خود نمىديدم و جائى را نمىشناختم ، روى ريگهاى اطراف باغچه تيمم كردم و طواف و نماز آن را انجام دادم ، آيا عمل حج من با اين توصيف صحيح است يا نه ؟ ج - با اين كه براى شما امكان داشته كه وضو بگيريد ولو به اين نحو كه به منزل برويد و مثلا براى روز بعد اعمال را انجام دهيد ، تيمم صحيح نبوده است ، و اگر عمل شما با اعتقاد به صحت بوده از احرام خارج شده ايد و فقط بايد طواف و نماز را اعاده كنيد ، و اگر خودتان نمىتوانيد برويد بايد نايب بگيريد . 44 - س - اگر كسى قبل از حجر الاسود طواف را شروع نمود و به همانجا ختم كرد ، آيا طوافش باطل است ؟ ج - بلى ، طواف باطل است . 45 - س - اگر در هنگام خروج از مطاف ، بعد از پايان هفت شوط مقدارى مسافت را به قصد جزئيت بجا بياورد ، آيا مبطل طواف است ؟ ج - اگر عمدى باشد مبطل است ، و در صورت سهو قطع كند ، و طوافش صحيح است . 46 - س - شخصى بيش از چهار شوط از طواف انجام نداد ، و بدون اين كه نماز طواف را بخواند سعى را شروع كرد و يكى دو شوط از سعى را انجام نداده تقصير نمود و از احرام خارج شد ، تكليف او چيست ؟ ج - اگر اين شخص قصد هفت شوط طواف يا سعى را نداشته ، عملش باطل است و بايد اتمام اعمال را اعاده كند . 47 - س - كسى نتوانسته است بيش از دو شوط از طواف خود را انجام دهد ، و بقيه اشواط را ديگرى به جاى او انجام داده است ، وظيفه او چيست ؟ ج - با فرض عذر حتى در آينده عمل مزبور صحيح است و نماز را بخواند .
130
نام کتاب : مناسك حج ( فارسي ) نویسنده : السيد الخميني جلد : 1 صفحه : 130