responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مسائلى از فقه شيعه ( فارسي ) نویسنده : السيد محمد علي الأبطحي    جلد : 1  صفحه : 427


جلوگيرى نكند ، چنان كه در حديث صحيح از امام محمد باقر ( عليه السلام ) رسيده كه فرمود :
يكى از زنان از پيامبر اكرم ( صلى الله عليه وآله ) پرسيد : حق شوهر بر همسرش چيست ؟
فرمودند : اين كه او را اطاعت كند و نافرمانيش ننمايد و از خانه اش بى اذن او صدقه اى ندهد ، و روزه مستحبى نگيرد ، و خودش را از شوهرش منع نكند گرچه بر پشت شتر سوار باشند ، و از خانه او بيرون نرود مگر با اذن او ، و گر نه ملائكه آسمانها و ملائكه غضب و رحمت او را لعنت كنند تا به خانه اش برگردد .
و در روايات بسيارى تصريح به وظايف زن شده ، و كيفرهاى شديدى در مخالفت او نسبت به شوهرش بيان گرديده كه در كتب معتبره مذكور است . و تهيه غذا و لباس و منزل زن تا بى عذر از منزل او بيرون نرود بر شوهر واجب است . و اگر تهيه نكند چه توانا باشد يا غير توانا ، مديون زن است .
( مسأله 2342 ) : اگر زن در كارهائى كه در مسأله پيش گذشت اطاعت شوهر را نكند ، حق همخوابى ندارد و گناهكار است ، و بنابر مشهور حق غذا و لباس و منزل نيز ندارد ، و اما مهر او بدون اشكال از بين نمىرود . و مرد نبايد زن خود را به خدمت خانه مجبور كند .
( مسأله 2343 ) : هزينه سفر زن اگر بيش از هزينه وطن باشد با شوهر نيست ، ولى اگر شوهر بخواهد زنش را سفر ببرد ، بايد هزينه سفر او را بدهد .
( مسأله 2344 ) : زنى كه هزينه زندگيش بر عهده شوهر است و شوهر هزينه او را نمىدهد ، مىتواند آن را بى اجازه به مقدار متعارف از مال او بردارد . و اگر ممكن نيست ، و ناچار باشد كه معاش خود را تهيه كند چنانچه نتواند در حال تهيه معاش اطاعت شوهر كند اطاعتش واجب نيست ، و احتياط اجازه گرفتن از حاكم شرع مىباشد .
( مسأله 2345 ) : مردى كه بيش از يك زن - گرچه موقت - دارد ، و نزد يكى از آنها يك شب بماند ، واجب است نزد زن دائمى خود نيز يك شب از هر چهار شب بماند ، و در غير اين صورت ماندن نزد زن واجب نيست ، ولى لازم است او را به طور كلى متاركه ننمايد ، و احوط اين است كه مرد نزد زن دائمى

427

نام کتاب : مسائلى از فقه شيعه ( فارسي ) نویسنده : السيد محمد علي الأبطحي    جلد : 1  صفحه : 427
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست