responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مسائلى از فقه شيعه ( فارسي ) نویسنده : السيد محمد علي الأبطحي    جلد : 1  صفحه : 387


يا آن كه مال الاجاره از عين يا عمل ، معين در ذمه باشد اشكالى ندارد .
( مسأله 2127 ) : كسى كه چيزى را اجاره داده ، تا آن چيز را تحويل ندهد حق ندارد اجاره آن را مطالبه كند ، و نيز اگر براى انجام عملى اجير شده پيش از انجام عمل حق مطالبه اجرت ندارد ، مگر آن كه به لفظ شرط كند يا متعارف باشد .
( مسأله 2128 ) : هر گاه چيزى را كه اجاره داده تحويل دهد ، هر چند اجاره كننده تحويل نگيرد ، يا تحويل بگيرد و تا آخر مدت اجاره از آن استفاده نكند ، بايد اجاره آن را بدهد .
( مسأله 2129 ) : اگر اجير براى كار كردن در روز معين در همان روز براى انجام آن كار حاضر شود ، كسى كه او را اجير كرده هر چند آن كار را به او مراجعه نكند ، بايد اجرت او را بدهد ، مانند اين كه خياطى براى دوختن لباس در روز معينى اجير شده و خياط در آن روز آماده كار باشد ، هر چند پارچه را به او ندهد كه بدوزد ، بايد اجرتش را بدهد .
( مسأله 2130 ) : اگر پس از پايان مدت اجاره معلوم شود كه اجاره باطل بوده چنانچه مال اجاره داده شده در استيلاء و اختيار اجاره كننده بوده ، هر چند استفاده نكرده ، اجرت المثل متعارف را بايد به صاحب ملك بدهد ، مانند اين كه خانه اى را يك ساله به صد تومان اجاره كند بعد بفهمد اجاره باطل بوده ، اگر اجاره متعارف آن خانه پنجاه تومان است لازم نيست بيش از پنجاه تومان بدهد ، و اگر صد تومان و يا بيشتر است بايد همان را بدهد ; و اگر اجاره دهنده مىدانسته كه اجاره باطل است نمىتواند بيش از مبلغى را كه قرار گذاشته بگيرد .
( مسأله 2131 ) : اگر مالى كه اجاره كرده از بين برود ، چنانچه در نگهدارى آن كوتاهى نكرده و در استفاده از آن هم زياده روى ننموده ضامن نيست ، و نيز اگر مانند پارچه اى كه به خياط داده از بين برود ، چنانچه خياط زياده روى نكرده و در نگهدارى آن هم كوتاهى ننموده باشد واجب نيست عوض آن را بدهد .
( مسأله 2132 ) : اگر صنعتگر چيزى را كه گرفته خراب كند ضامن است .
( مسأله 2133 ) : اگر قصاب سر حيوانى را ببرد و آن را حرام كند ، چه مزد

387

نام کتاب : مسائلى از فقه شيعه ( فارسي ) نویسنده : السيد محمد علي الأبطحي    جلد : 1  صفحه : 387
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست