نام کتاب : مسائلى از فقه شيعه ( فارسي ) نویسنده : السيد محمد علي الأبطحي جلد : 1 صفحه : 299
نمىشود كه شب پيش ، شب اول ماه بوده است . ( مسأله 1682 ) : اگر اول ماه براى كسى ثابت نشود و روزه نگيرد ، چنانچه بعد ثابت شود كه شب پيش اول ماه بوده ، بايد روزه آن روز را قضا نمايد . ( مسأله 1683 ) : اگر در شهرى اول ماه ثابت شود ، در شهرهاى ديگر ثابت نمىگردد مگر آن كه در شهرى كه ديده شده ، آفتاب زودتر از شهر خودش غروب كند ، يا در افق مساوى و يا نزديك باشند . ( مسأله 1684 ) : اول ماه به تلگراف و مانند آن ثابت نمىشود ، مگر اين كه مستندش شهادت دو مرد عادل يا راه ديگرى كه شرعا معتبر است ، باشد . ( مسأله 1685 ) : روزى را كه نمىداند آخر رمضان است يا اول شوال ، بايد روزه بگيرد ، ولى اگر در ميان روز فهميد كه اول شوال است بايد افطار كند . ( مسأله 1686 ) : اگر زندانى نتواند به ماه رمضان يقين كند ، بايد به گمان عمل نمايد ، و اگر گمان ندارد ، هر ماهى را كه احتمال بدهد ماه رمضان است ; روزه بگيرد صحيح است . ولى بايد پس از گذشتن يازده ماه از ماهى كه روزه گرفته ، دوباره يك ماه روزه بگيرد . روزه هاى حرام و مكروه ( مسأله 1687 ) : روزه وصال ( امساك كردن با نيت در تمامى ساعات يك شبانه روز ) و روزه عيد فطر و قربان حرام است ; و نيز روزى را كه شخص نمىداند آخر شعبان است يا اول ماه رمضان ، اگر به نيت اول ماه رمضان روزه بگيرد ; و همچنين روزه نذر حرام ، و زنى كه در حال حيض يا نفاس باشد ، و روزه تمامى روزهاى سال بدون استثناى روزهاى حرام جايز نيست . ( مسأله 1688 ) : زنى كه به سبب گرفتن روزه مستحبى حق شوهرش از بين مىرود ، روزه اش حرام است ، و احتياط لازم است كه گرچه حق شوهر هم از بين نرود ، بى اجازه او روزه مستحبى نگيرد . ( مسأله 1689 ) : روزه مستحبى فرزندان ، اگر سبب اذيت پدر و مادر يا جد
299
نام کتاب : مسائلى از فقه شيعه ( فارسي ) نویسنده : السيد محمد علي الأبطحي جلد : 1 صفحه : 299