responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مسائلى از فقه شيعه ( فارسي ) نویسنده : السيد محمد علي الأبطحي    جلد : 1  صفحه : 239


تمام جمع كند ، و در جائى كه قصد ماندن ده روز دارد بايد نمازهاى خود را تمام بخواند . ولى اگر جائى كه مىخواهد برود هشت فرسخ يا بيشتر باشد ، بايد موقع رفتن نمازهاى خود را شكسته بخواند ، و چنانچه نخواهد ده روز در آنجا بماند بايد در مدتى كه آنجا مىماند نيز نمازهايش را شكسته بخواند .
( مسأله 1308 ) : مسافرى كه قصد كرده ده روز در محلى بماند ، اگر پس از خواندن يك نماز چهار ركعت ادائى بخواهد به جائى كه كمتر از چهار فرسخ است برود ، چنانچه مردد باشد كه به محل اول برگردد يا نه يا به كلى از بازگشت به آنجا غافل باشد ، يا بخواهد برگردد ولى مردد باشد كه ده روز آنجا بماند يا نه ، يا آن كه از ده روز ماندن در آنجا و مسافرت از آنجا غافل باشد ، بايد از هنگام رفتن تا وقت برگشتن ، و پس از بازگشت نمازهايش را هم تمام و هم شكسته بخواند .
( مسأله 1309 ) : اگر به خيال اين كه رفقايش مىخواهند ده روز در جائى بمانند قصد كند كه ده روز در آنجا بماند ، و پس از خواندن يك نماز چهار ركعت ادائى بفهمد كه آنها قصد نكرده اند ، هر چند خودش هم از ماندن منصرف شود ، تا مدتى كه در آنجا هست بايد نماز را تمام بخواند ، و بنابر احتياط شكسته هم بخواند .
( مسأله 1310 ) : اگر مسافر سى روز با ترديد در محلى بماند ، يعنى در تمام سى روز ، در رفتن و ماندن مردد باشد ، پس از سى روز چه مقدار كمى در آنجا بماند ، يا هنوز مردد باشد ، و يا همان وقت بخواهد برود ، بايد نماز را تمام بخواند .
( مسأله 1311 ) : مسافر پس از سى روز بايد نماز را تمام بخواند اگر سى روز را در يك محل مانده ; و چنانچه مقدارى از آن را در جائى و مقدارى را در جاى ديگر بماند ، پس از سى روز هم بايد نماز را شكسته بخواند .
مسائل متفرقه مسافر ( مسأله 1312 ) : مستحب است مسافر در مكه معظمه و مدينه منوره و كوفه و كربلا قصد اقامت كند ، و اگر قصد اقامت نكرد مىتواند در مسجد الحرام و مسجد پيغمبر ( صلى الله عليه وآله ) ، بلكه در محدوده شهر مكه و مدينه سابق ، و مسجد كوفه ، و حرم مطهر

239

نام کتاب : مسائلى از فقه شيعه ( فارسي ) نویسنده : السيد محمد علي الأبطحي    جلد : 1  صفحه : 239
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست