نام کتاب : مسائلى از فقه شيعه ( فارسي ) نویسنده : السيد محمد علي الأبطحي جلد : 1 صفحه : 160
را به زير صورت بر گردن بياويزد ( تحت الحنك ) ، و به شكل كفار آن را مطبق نگذارد . و مستحب است عبا ، و لباس سفيد ، و پاكيزه ترين لباسهايش را بپوشد ، و بوى خوش استعمال كند ، و انگشترى عقيق به دست نمايد . ( مسأله 848 ) : پوشيدن لباس دشمنان دين ، و آنچه شباهت به اهل باطل دارد ، از جهت جنس و وضع و كيفيت و عدد و رنگ ، از جمله لباس سياه كه در آخرت پوشش اهل جهنم است ، و لباس و شعار نمروديان وبنى العباس بوده ، به خصوص كلاه و عرقچين سياه مكروه است . ولى عمامه و عبا و كفش سياه ، در هيچ حال مكروه نيست ، و نيز پوشيدن لباس سياه در عزاى اولياى خدا ، و مصيبت اهل بيت عصمت و طهارت ( عليهم السلام ) كراهت ندارد . و پوشيدن لباس چرك ، و تنگ ، و لباس شرابخوار ، و لباس كسى كه از نجاست پرهيز نمىكند ، و لباسى كه نقش صورت دارد ، و نيز باز بودن تكمه هاى لباس ، و به دست كردن انگشترى كه نقش صورت دارد ، مكروه مىباشد . مكان نمازگزار مكان نمازگزار يازده شرط دارد : شرط اول : آن كه مباح باشد . ( مسأله 849 ) : نماز خواندن در جائى كه مواضع هفتگانه سجود غصبى است هر چند روى فرش و تخت و مانند اينها باشد ، حرام و باطل است ، و نيز زير سقف يا خيمه غصبى محل اشكال است . ( مسأله 850 ) : در ملكى كه منفعت آن مال ديگرى است ، بدون رضايت او نماز باطل است ، مثلا در خانه اجاره اى يا رهنى اگر صاحب خانه يا ديگرى بدون رضايت كسى كه آن خانه را اجاره يا رهن كرده نماز بخواند باطل است ، و اگر ميت وصيت كرده باشد كه ثلث مال او را به مصرفى برسانند چنانچه عمل به
160
نام کتاب : مسائلى از فقه شيعه ( فارسي ) نویسنده : السيد محمد علي الأبطحي جلد : 1 صفحه : 160