نام کتاب : مجمع المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد الگلپايگاني جلد : 1 صفحه : 87
نموده و كسان ميت بدون رضايت ، پرداخت نمودند در اين صورت خللى و اشكالى به نماز و غسل و دفن ميت وارد آمده يا نه ؟ . ج - در فرض مسأله اگر غسل و نماز را براى خدا بجا آورده است و اجرت براى مقدماتى كه واجب نيست مطالبه نمايد يا جهلا اجرت تبرع و بلا عوض مطالبه كند غسل و نماز صحيح است و اگر غسل و نماز را براى پول گرفتن انجام داده نه براى خدا ، غسل و نماز باطل است و با شك در اين كه بچه قصد انجام داده عمل ، محمول بر صحت است تا خلاف آن معلوم شود . س 13 - كسى كه از دنيا مىرود اگر بعضى از جاهاى بدنش موى بلند داشته باشد آيا حق دارند آنها را زايل نمايند و يا با همان موى بلند ، ميت را دفن كنند ؟ ج - اگر مو مانع از رسيدن آب به بشره باشد و غسل ، موقوف به بر طرف كردن آن باشد اشكالى ندارد . س 14 - ميتى را كه براى كالبد شكافى مىبرند پس از دوختن پوست ، مقدارى از بشره ، مخفى مىماند ، غسل او با اين كه آب به تمام پوست نمىرسد چه صورت دارد ؟ . ج - به همان نحو كه هست او را غسل دهند و احتياطا تيمم هم بدهند ولى شكافتن بدن ميت مسلمان ، حرام است . س 15 - راجع به غسل ميت كه فتوى دادهايد كه در غسل ترتيبى فرو بردن هر يك از سه قسمت بدن در آب كثير ، بى اشكال است . اين فقط براى آب خالص است يا در هر سه غسل ، چنين است ؟ . ج - در آب سدر و كافور هم اگر كر باشد و مضاف نباشد فرو بردن اعضاء ميت اشكال ندارد . بلى در آب قليل فرو نبرند . س 16 - در موردى كه بناچار و به اضطرار ، جنين را كه بيش از 4 ماه دارد قطعه قطعه نموده و خارج مى كنند آيا هر كدام از قطعات آن غسل دارد و در يك جا تكفين مىشود ؟ . ج - قطعاتى كه استخوان ندارد ، همينطور ، در پارچهاى پيچيده و دفن
87
نام کتاب : مجمع المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد الگلپايگاني جلد : 1 صفحه : 87