responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مجمع المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد الگلپايگاني    جلد : 1  صفحه : 76


س 31 - حمامى را كه در قبرستان بسازند غسل در اين حمام چه صورت دارد ؟ و همچنين در مورد حمامى كه زمين آن را به زور گرفته‌اند ، تكليف چيست ؟ .
ج - در فرض سؤال اگر كسى عالم به حكم و غصب بودن محل غسل باشد با التفات به آنها غسلش باطل است و اما كسى كه جاهل قاصر به حكم و يا جاهل به غصب بودن محل آن است غسل او صحيح است و همچنين اگر فراموش كرده باشد و خود او غاصب نباشد غسل او صحيح است .
س 32 - مدت صد و پنجاه سال است در قريه ما حمامى در نزديكى قنات تأسيس و بنا شده است و تا امروز هر چه از آن قريه ملك خريد و فروش شده آن حمام ، آب مىبرده و قباله هم بابت اين موضوع در دسترس نيست و جلوگيرى از آن هم نشده و بين صاحب ملك و خريدار ، حق آب و عدم آن قيد نشده و امروز شخصى كه بيست سال است دو دانگ از آن را مالك گشته مىگويد كه من نسبت به اين دو دانگ راضى نيستم كه آب به حمام برود و حال آن كه خودش هم محتاج بدان حمام است مرقوم فرمائيد كه ما ساكنين محل از مالك و غيره حق آب را براى حمام كما في السابق داريم يا خير و رفتن به حمام در اين صورت جائز است يا نه ؟ .
ج - در فرض مسأله ، با احتمال حق براى حمام ، فعلا بنحو سابق معمول دارند و مالكين ، حق ممانعت ندارند و عدم رضايت آنها مضر به غسل نيست .
س 33 - شخصى از زمان قديم ، در آبادىاى ساكن بوده و در آنجا خرده مالك است و آب چشمه‌اى كه در يك كيلومترى واقع شده وارد آبادى و زراعت از آن مشروب مىگردد و اهالى آبادى تصرفاتى از قبيل وضوء و غسل و آشاميدن مىنمايند حال اگر مالكين يا بعضى از آنها راضى به تصرف او نباشند تكليف آن شخص چيست ؟ .
ج - اگر آن شخص و آباء و اجدادش براى وضوء و غسل و آشاميدن ، از آن آب استفاده مىنموده‌اند و محتمل است كه حقى براى آنها باشد ، فعلا مىتواند استفاده كند و مالكين حق ممانعت ندارند .
س 34 - شخصى دو زوجه دارد زوجه اولى نمىداند كه شوهرش زن ديگر

76

نام کتاب : مجمع المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد الگلپايگاني    جلد : 1  صفحه : 76
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست