responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مجمع المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد الگلپايگاني    جلد : 1  صفحه : 501


مستحقين ، تقسيم كند و در صورتى كه براى قربانى ، نائب بگيرد ، و مطمئن نباشد از اين جهت كه نمىداند اولا كه نايب ، گوسفند نر قربانى كرده يا ماده ثانيا كه گوشت را بين مستحقين تقسيم كرده يا نه ؟ آيا بر شخص حاج واجب است پس از رسيدن به وطن خود ، گوسفند بخرد و قربانى كرده بين مستحقين تقسيم كند يا عمل نائب ، مجزى است و نبايد قربانى مجدد بكند .
ج - قول نائب اگر خودش گفت بوظيفه عمل كرده‌ام كافى است و لازم نيست گوسفند قربانى نر باشد .
س 5 - چون مسلخ را تغيير داده‌اند و تشخيص آن كه محل فعلى مسلخ از منى است يا مشعر ، مشكل است بنابر اين در مكانى كه فعلا مسلخ است قربانى كفايت مىكند يا نه ؟ و در صورت عدم كفايت ، تكليف چيست ؟ .
ج - براى اين كه ذبح در منى واقع شود بايد حتى الامكان تفحص نمايد و قول اهل خبره حجت است و اگر به كلى ذبح در منى ميسر نبود ذبح در وادى محسر مجزى است انشاء الله تعالى .
س 6 - چون محل قربانى را از منى تغيير داده‌اند و در وادى محسر برده‌اند آيا مىشود قربانى را در غير منى انجام داد يا حتما بايد در خود منى انجام دهند ؟
و چنانچه نتوانست ذبح كند آيا در مكه و يا در وطن مىتواند قربانى كند ؟ .
ج - از قرار مسموع ، فعلا هر كس بخواهد در منى قربانى كند مانع نمىشوند چون مقدارى از مذبح سابق به حال خود باقى است و تا قربانى در منى ممكن است قربانى در غير منى مجزى نيست . بلى اگر به كلى ممنوع شود اقوى كفايت آن است در وادى محسر اگر چه احوط ، جمع بين قربانى و روزه است و قربانى در مكه يا وطن مجزى نيست .
س 7 - در مناسك مرقوم فرموده‌ايد واجب است كه صاحب قربانى قدرى از قربانى را بخورد . عرض مىكنم اين مطلب در آن هواى گرم با فراهم نبودن وسائل طبخ ، ميسر نيست و چه بسا كه نائب مىرود براى صد نفر قربانى مىكند و نمىشود از هر گوسفندى قدرى بياورد يا اگر بياورد مخلوط مىشود بفرمائيد كه ترك اين واجب چه صورت دارد ؟ .

501

نام کتاب : مجمع المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد الگلپايگاني    جلد : 1  صفحه : 501
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست