responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مجمع المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد الگلپايگاني    جلد : 1  صفحه : 50


با او است اظهار مىكند طشتى كه اين عمله از حمام برداشته يقينا نجس بوده و از اين جهت تمامى اين عمارت و ساختمان با گل نجس ساخته شده و بايد از آن اجتناب كرد حتى گاهى كه مقدارى خاك از زمين يا سقف و يا ديوار اطاقها مىريزد همه آنها را نجس مىداند و در نتيجه زندگى براى او مشكل شده است و نا گفته نماند كه عمله‌اى كه طشت را از داخل حمام برداشته معلوم نيست بالغ بوده يا غير بالغ و طشت را آب كشيده يا نه حكم مسأله را از نظر طهارت و نجاست بيان فرمائيد .
ج - در مورد سؤال ، هر جائى از خانه كه با گل و گچ ساخته شده در آن طشت ، تعمير گرديده نجس است ، لكن اگر زن مذكور مبتلى به وسواس باشد قول او حجت نيست و در اين صورت هر جائى از خانه كه علم به نجاست آن حاصل شود لازم الاجتناب و مواضع مشكوكه محكوم به طهارت است و بر فرض نجس بودن هم ، چنانچه با شلنگ متصل به كر ، مواضع نجس را تطهير كنند ظاهر آن پاك مىشود .
س 95 - اگر شك كند كه آيا بول يا غائط از مخرج تجاوز كرده يا نه آيا مىتوان بنا را بر عدم تجاوز گذارد يا خير ؟
ج - با اين اصل ، عدم تعدى ، ثابت نمىشود ، و در صورتى كه بداند به محلى رسيده و شك كند كه آيا تعدى فاحش شده يا نه محكوم به طهارت است .
س 96 - كسى كه عادت او شستن مخرج بول و غائط و استبراء است ، اگر زياد شك مىكند كه آيا مخرج بول و غائط را شسته يا استبراء كرده چه كند ؟ .
ج - اگر وسواسى است ، به احتمال شستن و استبراء ، با فرض اعتياد ، اكتفا كند و اما اگر متعارف است محكوم به نشستن و عدم استبراء است .
س 97 - بيخ ناخن و روى لبها گاهى ريشه مىرويد و پوست اضافى ديده مىشود آيا اگر خودمان آن را بكنيم و احساس درد نشود و محل آن خون نيايد نجس است يا نه و اگر احساس درد بكنيم ولى خون نيايد حكم آن چيست ؟ .
ج - در صورت دوم كه احساس درد مىشود احتياط ، اجتناب است .
س 98 - كسى كه دندانش را پر مىكند هنگامى كه دهانش خونى مىشود لازم است داخل دهان را نيز آب بكشد يا نه ؟ .

50

نام کتاب : مجمع المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد الگلپايگاني    جلد : 1  صفحه : 50
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست