responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مجمع المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد الگلپايگاني    جلد : 1  صفحه : 476


س 38 - زنى هستم كه چند سال قبل به مكه مشرف شدم موقعى كه در مدينه بودم در روز ششم عادت زنانگى ، خود را پاك ديدم و عادت من هميشه بين هفت تا ده بوده است غسل كردم و عازم مكه شدم و در مكه مشاهده نمودم كه پاك هستم ، پس از طواف لكه خونى ديدم غسل نموده به عرفات رفتم و در آنجا محتلم شدم و غسل كردم عصر همان روز مجددا در عرفات لكه خون ديدم و مجددا غسل كردم لكن نمىدانم غسل ما في الذمه كردم يا نه ؟ بفرمائيد حج من چه صورت دارد ؟ .
ج - در فرض مسأله كه در ايام عادت خودتان بين هفت تا ده لكه خون ديده‌ايد حج شما مبدل به حج افراد شده و چنانچه طواف زيارت و طواف نساء را با طهارت انجام داده باشيد حج شما صحيح است و آنچه فعلا بر شما واجب است يك عمره مفرده است ، اگر متمكن شويد خود بجا آوريد و الا نايب بگيريد تا براى شما بجا آورد و احتياط استحبابى آن است كه مجددا حج تمتع را علاوه بر عمره مفرده بجا آوريد .
س 39 - زنى از جهت جهل به مسئله ، طواف نساء و نماز بجا نياورده و به بلد خود آمده و شوهرش با او مقاربت كرده بعدا ملتفت شد كه چون طواف نساء و نماز آن را انجام نداده جائز نبوده چنين عملى را انجام دهد ، بفرمائيد اولا كه نسبت به حج تكليفش چيست ؟ و ثانيا حليت و حرمت زن و شوهرى ايشان چگونه است ؟ و ثالثا فرق بين جهل به مسئله و نسيان آن هست يا نه ؟ و رابعا اگر تنها نماز طواف را نخواند چه صورت دارد ؟ .
در فرض سؤال ، حج او صحيح است و چون جاهل به مسأله بوده جماع ، موجب كفاره نيست ولى بعد از علم اگر مقاربت نمايد كفاره لازم است و براى حليت ، لازم است با تمكن ، خود او و با عدم امكان ، نائب او طواف نساء و نماز طواف را بجا آورد و در اين حكم فرقى بين جاهل و ناسى نيست و اگر فقط نماز طواف را نخوانده بعد از علم يا التفات جايز است در هر جا باشد نماز را بخواند .
س 40 - شخصى هستم كه در هر پنج دقيقه الى ده دقيقه احتياج به آب

476

نام کتاب : مجمع المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد الگلپايگاني    جلد : 1  صفحه : 476
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست