responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مجمع المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد الگلپايگاني    جلد : 1  صفحه : 393


س 370 - به عقيده اينجانب هر كس در هر صورت و كيفيت رهنورد راه خداست بنابر اين امتياز سيد را بر غير سيد مرقوم فرمائيد .
ج - در تكاليف و احكام شرعيه همه امت على السواء مىباشند و سادات ، بر غير سادات امتيازى ندارند كه از احكام شرعيه به اين عنوان معاف باشند ولى مزيت انتساب به حضرت رسول اكرم و ائمه ، صلوات الله عليهم اجمعين مزيتى است كه هم ذاتى است و هم از جهت روانى ، در نفوس ، اثر مىگذارد و هم از جهت حق شناسى ، ديگران را به احترام از آنان به ملاحظه خدمات و حقوق حضرت رسول اكرم صلى الله عليه وآله و سلم و ائمه عليهم السلام به جامعه بشريت ، وادار مىكند و شما خودتان به وجدان خود مراجعه كنيد مىبينيد كه از فرزند كسى كه به شما خدمتى و احسانى كرده باشد احترام مىكنيد و مىخواهيد كه با احترام فرزندش ، اداء حقى از او بنمائيد و در بعضى از موارد هم شرعا مزايا و حقوقى براى سادات هست كه بر اساس مصالح عقلى و عرفى و شرعى است كه تفصيلش در نامه ، ممكن نيست مع ذلك سادات هم به واسطه اين شرف انتساب ، مسئوليت بيشترى دارند كه رعايت احكام و تكاليف را نسبت به آنها موكدتر مىنمايد خداوند متعال ، مسلمين را قدردان نعمت هدايت حضرت پيغمبر صلى الله عليه وآله و سلم قرار دهد و به ولايت اهل بيت و محبت سادات ، موفق و ثابت بدارد .
س 371 - سيدى خانه ندارد كه در آن سكونت نمايد ، آيا مىتواند در ظرف چند سال ، سهم سادات از مردم بگيرد و جمع كند و خانه‌اى بخرد يا نه ؟ .
ج - به اين نحو خالى از اشكال نيست ولى اگر خانه را نسيه خريدارى كند و بعد به به تدريج از آنچه بابت سهم سادات به او مىدهند قرض آن را اداء كند اشكال ندارد .
س 372 - سيدى نمىخواهد براى خودش خمس بگيرد ولى پسرى دارد كه فقير و داراى چند فرزند صغير است آيا مىتواند براى پسر خود يا فرزندان پسر ، خمس بگيرد ؟
ج - بلى جائز است كه وكالة يا ولاية سهم سادات بگيرد و به موكل يا مولى عليه برساند اگر موكل يا مولى عليه استحقاق داشته باشند .

393

نام کتاب : مجمع المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد الگلپايگاني    جلد : 1  صفحه : 393
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست