responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مجمع المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد الگلپايگاني    جلد : 1  صفحه : 365


هر يك از اهل علم ، مانعى ندارد ؟ .
ج - دست گردان وجوه ، بايد يا با خود مجتهد جامع الشرائط ، باشد و يا با مأذون از طرف او .
س 277 - كسانى كه سال قرار مىدهند و دستگردان مىكنند و بعدا وجه دستگردان شده را نمىدهند يا مقدار كمى از بدهكارى خود را داده و بقيه را نمىدهند آيا تصرف در خانه و اثاث خانه و بقيه اموالشان جائز است يا نه ؟ .
ج - اگر از اول ، كه دستگردان نموده قصد دادن نداشته اموال او متعلق خمس است و تصرف در آن ، جائز نيست و اما اگر در موقع دستگردان قصد اداء داشته و بعد ، مسامحه مىنمايد تصرف در آن اموال ، مانعى ندارد .
س 278 - اثر دستگردان در باب خمس چيست ؟ آيا اذن فقيه ، در تصرف و مقروض بودن كسى كه خمس بر او واجب شده - نسبت به خمس - كافى نيست و نمىتواند كار دستگردان را بكند ؟ .
ج - با اذن فقيه ، در تصرف ، معاملاتى كه با عين مال غير مخمس انجام مىگيرد براى مديون خمس ، واقع نمىشود بلكه يا وكالة از جانب فقيه ، واقع مىشود و براى ولى خمس است و يا اگر اذن ، وكالت نباشد فضولى است و با اجازه فقيه باز هم براى ولى خمس واقع شده است و در اين دو صورت آنچه معاملات نسبت به خمس ، ربح كند ملك اولياء خمس خواهد بود و اذن ، اشتغال ذمه خاصى غير از آنچه قبلا مديون خمس داشت نمىآورد و اثر دستگردان اين است كه خمس كه متعلق به عين بود به ذمه دستگردان كننده تعلق مىگيرد و معاملات خمس دهنده ، بى اشكال و براى خودش واقع مىشود و ربحى كه حاصل مىشود همه متعلق به خود او است .
س 279 - شخصى از يكى از آيات عظام تقليد مىكرده و اكنون بناء تقليدش را بر فتاواى مرجع ديگرى قرار داده ، در صورتى كه مقدارى از وجوهات خود را به نماينده مرجع اولى پرداخت كرده ، و بقيه را دستگردان نموده ، و بر ذمه دارد ، اين مبلغ پرداخت نشده چه صورتى پيدا مىكند ؟ آيا به نماينده مرجعى كه فعلا از او تقليد مىكند بايد پرداخت شود ؟ يا به نماينده مرجع اولى ؟ .

365

نام کتاب : مجمع المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد الگلپايگاني    جلد : 1  صفحه : 365
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست