responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مجمع المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد الگلپايگاني    جلد : 1  صفحه : 314


مبلغى را كه در آن سال ، بدست آورده و به وجوه خمس داده ضميمه نموده و هر گاه كسى مقدارى فرش و ظرف و رختخواب و ساير لوازم زندگى خانه ، كه مورد لزوم و احتياج ، در بين سال نيست و براى اين كه فقط در بعضى مواقع مثل مجالس عزادارى و يا مجالس سرور و مانند آن محتاج به ديگران نباشد از پول خمس داده و يا در بين سال از در آمد خود ، خريدارى نمايد و ذخيره كند در سالهاى بعد ، خمس به آنها تعلق مىگيرد يا نه ؟ .
ج - در فرض سؤال ، فقط خمس زائد را بدهد و به عين پولى كه خمس آن را داده ثانيا خمس تعلق نمىگيرد و همچنين اگر با آن پول خمس داده ، اثاث و لوازم ديگر خريدارى نمايد و ذخيره كند به آن اثاث ، خمس تعلق نمىگيرد خواه مورد احتياج باشد يا نباشد و اما اگر از عوائد بين سال ، لوازم زندگى ، را مطابق شأن خود خريدارى كند ، اگر چه در بين سال ، فقط يك دفعه يا بيشتر مورد احتياج شود از مؤنه محسوب و خمس ندارد و اما اگر طورى است كه عاريه يا اجاره نمودن اثاث مورد احتياج ، سالى يك مرتبه مثلا خلاف شأن او نيست بايد خمس آنها را بدهد و در سالهاى بعد ، خمس ندارد .
س 91 - شخصى مبلغى از در آمدش را قبل از گذشتن سال ، بر آن ، داده و خانه‌اى را براى سكونت خود ، بيع شرط نموده و پس از گذشتن چند سال همين پول را گرفته و بابت زمين خانه‌اى كه براى سكونت لازم داشته است داده ، آيا خمس آن را بايد بپردازد يا نه ؟ .
ج - در فرض سؤال ، خمس ، بر او لازم نيست .
س 92 - بنده محصل و پدرم بى بضاعت و از عهده مخارج تحصيل دانشگاه من برنمىآيد ، مجبورم دو سه ساعت كار كنم و مخارج تحصيلى خود را تأمين نمايم آيا خمس به اين پول هم تعلق مىگيرد يا نه ؟ .
ج - منافعى كه بدست شما مىرسد و زائد بر مؤنه باشد ، بايد خمس آن را پس از تمام شده سال بپردازيد .
س 93 - بنده در حدود سى سال در نزد برادر خود شاگرد بودم . سال گذشته مستقل شدم و خودم حجره باز كردم و در حدود ده هزار تومان بعنوان سابقه

314

نام کتاب : مجمع المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد الگلپايگاني    جلد : 1  صفحه : 314
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست