responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مجمع المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد الگلپايگاني    جلد : 1  صفحه : 301


ج - در فرض سؤال اگر زمين ، مال خود احداث كننده باغ است خمس قيمت فعلى زمين و باغ را بدهد كافى است و پس از آن اگر نمو جديدى پيدا كرد خمس آن نمو را نيز بايد بدهد و اگر زمين ، از ديگرى است كه به اذن مالك يا اجاره زمين از او احداث باغ در آن كرده در اين صورت باغ را بدون زمين ، قيمت كنند و خمس آن را بدهند و بعد هم خمس نمو آن را ادا نمايند و اگر زمين ملك خودش باشد و خمس آن را قبلا داده و حال كه باغ كرده بواسطه احداث باغ ، بر قيمت آن چيزى افزوده نشده خمس ندارد .
س 45 - شخصى فوت نموده و اشجارى داشته كه مىدانيم خمس نمو آنها را نداده آيا خمس اين اشجار را بايد بدهند و يا خمس نمو آنها را ؟ .
ج - در فرض سؤال خمس نمو اشجار را بدهند كافى است .
س 46 - كسى كه حساب سال ندارد ، زمين موروثى خود را با قرض به صورت باغى در آورده ، كه از فروش ميوه آن گذران كند ، پس از حدود بيست سال ، در آمد ميوه باغ از خرج زندگى اضافه آمده است ، حالا كه تازه مىخواهد حساب سال قرار دهد ، آيا اصل باغ از حيث نمائات و ترقى سوقيه هم بايد حساب شود ، يا فقط در آمد آن بايد تخميس شود ؟ .
ج - در فرض سؤال اصل زمين خمس ندارد و اما اشجار موجود كه على الفرض به ثمر رسيده اگر قرض آن ، پرداخت شده و در مقابل آن بدهكار نيست خمس آن واجب است و راجع به ثمره باغ ، آن مقدار كه در سال به مصرف خوراك خود و عائله برسد يا با فروش به مصرف مؤنه سال برساند خمس ندارد ، و زائد بر مؤنه خمس دارد .
س 47 - اگر كسى زمين زراعتى خود را تبديل به باغ نموده و اطراف باغ را با سيم كشى ، حصار كند در اين صورت نهالهائى كه از عوائد بين سال ، خريدارى كرده وغرس نموده در آخر همان سالى كه براى خمس ، داشته بايد تخميس كند يا براى آنها سال خمس جداگانه قرار دهد يا چون احداث باغ ، به منظور استفاده از ميوه آن است نه فروش ، باغ اصلا مورد تعلق خمس نيست و هكذا قيمت سيم ها را بايد تخميس كند يا نه ؟ .

301

نام کتاب : مجمع المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد الگلپايگاني    جلد : 1  صفحه : 301
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست