responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مجمع المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد الگلپايگاني    جلد : 1  صفحه : 298


س 36 - هر گاه كسى خانه‌اى دارد موافق شأن و در آن ساكن است حال به جهت ترميم معاش ، مىخواهد آن را بفروشد و خانه ارزانى بخرد و از بقيه وجه آن ، استفاده امور معاش خود نمايد ، در اين تبديل و تبدل وجوهاتى تعلق مىگيرد يا نه ، ضمنا مقدارى از اين وجه را در بانك مىگذارد و از بانك بهره مىگيرد و استفاده مىكند اصل استفاده از بانك و بهره‌اى را كه از بانك مىگيرد چه صورت دارد ؟ .
ج - اگر منزل قبلى مورد حاجت او بوده است به قيمت آن كه به مصرف خريد خانه ديگر رسيده و به زيادى آن كه رأس المال قرار داده و يا در بانك گذاشته ، خمس تعلق نمىگيرد ولى اگر خانه قبلى را به بيش از قيمت خريد فروخته باشد ، زائد بر قيمت خريد از عوائد سال فروش است كه اگر در آن سال صرف مؤنه نشود خمس دارد و آنچه را كه در بانك مىگذارد و شرط سود نمىكند و بانك خودش چيزى مىدهد على الظاهر اشكال ندارد و اگر به منظور سود گرفتن به بانك مىدهد گرفتن سود حرام است .
س 37 - كسى براى سكونت خود تدريجا خانه‌اى ساخته هر سال ، مقدارى از در آمد آن سال را صرف يك قسمت اين خانه نموده ، آيا همه آنچه صرف اين خانه شده مؤنه ، حساب مىشود و خمس ندارد يا آنچه را كه در سال آخر - كه استفاده از خانه مىنمايد - خرج كرده خمس ندارد ؟ .
ج - عوائدى كه در سال سكونت خود ، صرف در آن خانه نموده خمس ندارد و لكن عوائدى كه در سالهاى قبل ، مصرف نموده خمس دارد . بلى اگر مقدارى مصالح ، خريدارى نموده و مشغول بنائى است و در اين بين ، سال خمس او حلول نموده بعيد نيست كه خمس نداشته باشد لكن احتياط ، خوب است ولى اگر به غير اين طريق نمىتواند خانه مورد احتياج را تهيه كند خمس ندارد .
س 38 - كارمند يا كارگرى در مؤسسه يا شركتى مشغول كار است و در خلال مدت اشتغالش از طرف مؤسسه ، خانه‌اى با تمام تجهيزات ، بعنوان اجاره يا مجانى در اختيارش گذارده‌اند ، ولى چون خانه شخصى ندارد خانه‌اى از در آمد خود تهيه مىكند كه پس از بازنشستگى ، به خانه خود برود آيا اين خانه ، خمس دارد يا جزء مؤنه ، حساب مىشود ؟ .

298

نام کتاب : مجمع المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد الگلپايگاني    جلد : 1  صفحه : 298
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست