responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مجمع المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد الگلپايگاني    جلد : 1  صفحه : 296


والده‌اش به او صلح شده تعلق مىگيرد و يا به دو دانگ ديگر ؟ .
ج - به نظر حقير اگر خانه قبلى ، امكان فروش ، نداشته به خانه قبلى كه در موقع صلح ، مورد احتياج بوده و به خانه ابتياعى فعلى ، خمس تعلق نمىگيرد و اگر فروش آن ممكن بوده است خمس قيمت دو دانگ خانه قبلى را بايد بپردازد و يك دانگى را كه صداق زوجه كرده مطلقا خمس ندارد .
س 28 - شخصى خانه مسكونى براى خود و عائله‌اش دارد و چون پسرش در تهران محصل است ، جهت سكونت او هم خانه‌اى در تهران به مبلغ سى هزار تومان خريده ، آيا به اين خانه يا پول آن ، خمس تعلق مىگيرد يا نه ؟ .
ج - اگر به نحوى باشد كه عرفا اين خانه ، مورد حاجت شمرده شود خمس ندارد ولى چون اهل عرف بيشتر اين گونه احتياج موقت را براى تحصيل فرزندانشان در شهر ديگر با اجاره خانه ، رفع مىنمايند ظاهرا سهم سادات و سهم مبارك امام عليه السلام را از قيمت فعلى خانه بايد بپردازد .
س 29 - شخصى ، خانه براى زندگى خود دارد و حال در بين سال خود ، خانه ديگرى طبق مدل جديد بنا نموده و وسائل ساختمانى از قبيل آهن و سيمان و غيره ، تهيه كرده و مشغول كار است ، مقدارى از اين وسائل به مصرف رسيده و مقدارى باقى مانده ، آيا وجوهات به آن تعلق مىگيرد يا خير ؟ .
ج - در فرض سؤال كه خانه مورد حاجت خود را دارد ، به ساختمان نو و وسائلى كه سال بر آن گذشته خمس ، تعلق مىگيرد .
س 30 - شخصى خانه مسكونى يا مؤنه ديگر را كه از در آمد بين سال تهيه كرده است پس از چند سال مىفروشد كه خانه ديگرى خريدارى نمايد . لطفا مرقوم فرمائيد تكليف خمسش نسبت به اصل پول كه مؤنه با آن تهيه شده است و سودى كه پس از فروش بدست آمده چيست ؟ .
ج - قيمت اصل خانه خمس ندارد و مقدار ترقى قيمت اگر در همان سال فروش به مصرف مؤنه برسد خمس ندارد و چنانچه سال بر آن بگذرد و به مصرف مؤنه نرسد بايد خمس آن را بدهد .
س 31 - شخصى خانه مسكونى خود را فروخت كه خانه ديگر بخرد ،

296

نام کتاب : مجمع المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد الگلپايگاني    جلد : 1  صفحه : 296
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست