responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مجمع المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد الگلپايگاني    جلد : 1  صفحه : 285


بگيرد و افطار نكند جايز است يا نه ؟ .
ج - در صورتى كه ضرر بدنى نداشته باشد جايز است و اگر خون نبيند روزه و نماز او صحيح است .
س 100 - اخيرا عده‌اى از بانوان ، براى گرفتن روزه ماه مبارك رمضان ، از داروهائى استفاده مىكنند كه مانع از خروج خون حيض مىگردد اما گاهى از اوقات ، در حين استعمال دارو و يا قبل از آن ، خون مىبينند كه طبق اطمينان نوعى و عادت هميشگى اطمينان به بقاء خون به مدت سه روز ، دارند . در اين صورت ، مسائل زير ، حادث شده مستدعى است حكم آنها را بيان فرمائيد . آيا به مجرد رؤيت دم ، در حين استعمال دارو ، به قاعده امكان مىتواند روزه خود را افطار نمايد ؟ و آيا كون الدم ثلاثة ايام شرط واقعى است يا اماره ؟ و روى اين جهت اگر پس از يك روز ، خون قطع شد ، حكم آن خون چيست ؟ و اگر روزه خود را به خيال اين كه وظيفه او افطار است افطار نمود چه حكمى دارد ؟ .
ج - به حسب ظاهر اخبار ، ( كون الدم ثلاثة ايام ) شرط واقعى است ، عليهذا اگر رؤيت دم در ايام عادت است يا اين كه خون ، واجد صفات حيض است و تصميم دارد كه علاج و استعمال دارو نكند تا مانع جريان دم شود به مجرد رؤيت ، مىتواند افطار كند و در اين صورت ، اگر اتفاقا در كمتر از سه روز ، قطع شد فقط قضا ، واجب است و كفاره ندارد و اگر تصميم دارد با خوردن قرص ، جلوگيرى نمايد و علم دارد كه در كمتر از سه روز ، قطع مىشود افطار جايز نيست و موجب كفاره است و اغسال استحاضه را احتياطا بجا آورد .
س 101 - اگر به مجرد ديدن خون در ايام عادت ، طبق قاعده ، و عمل هميشگى ، افطار نمود و بعد استعمال دارو كرد و در اثر استعمال دارو ، سه روز نشده خون ، قطع گرديد حكم اين خون و حكم افطار روزه او را بيان فرمائيد .
ج - اگر تصميم جلوگيرى از حيض به علاج و استعمال دارو نداشت و افطار كرد و بعد بدون تصميم قبلى دوا خورد كفاره ندارد و اگر بعد از رؤيت ، تصميم جلوگيرى را داشت و نيز مىدانست كه خون - بوسيله علاج - در كمتر از سه روز قطع مىشود و مع ذلك افطار كرد ، افطار ، حرام و كفاره هم واجب است .

285

نام کتاب : مجمع المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد الگلپايگاني    جلد : 1  صفحه : 285
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست