responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مجمع المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد الگلپايگاني    جلد : 1  صفحه : 248


مىنشسته تا مؤذن از اذان فارغ شود . ( ولكم في رسول الله اسوة حسنة ) .
س 4 - اذانى كه در نماز جمعه ، بدعت و حرام مىباشد ، كدام است ؟ .
ج - ذكر في بعض الأخبار و كلمات بعض الأصحاب إن الأذان الثالث من يوم الجمعة محرم وفي بعض آخر ، الثاني والظاهر إن الزائد على الوارد إذا أتى به قصد التوظيف فهو بدعة محرمة من غير فرق بين الجمعة وغيرها ولعل ما في الأخبار للتنبيه على إن ما تداول من زمان الثالث من أحد مصاديق البدعة .
س 5 - اقل واجب خطبه ، در صلوة جمعه چيست ؟ .
ج - در صلوة جمعه ، دو خطبه ، واجب است - و بايد مانند سائر عبادات ، به قصد قربت ، خوانده شود - و بدون آن ، نماز جمعه ، صحيح نيست و واجب است در هر يك از آنها حمد خداوند متعال ، و احوط آنست كه به لفظ ( الحمد لله ) باشد و واجب است در خطبه دوم صلوات بر پيغمبر و آل پيغمبر ( صلوات الله عليهم اجمعين ) بلكه احوط در خطبه اول نيز وجوب آن است و واجب است موعظه در خطبه اول ، و در خطبه دوم نيز احتياطا ترك نشود و واجب است قرائت سوره خفيفه در خطبه اول و در دومى نيز ترك نشود و احوط ، اضافه صلوات بر ائمه مسلمين و استغفار براى مؤمنين و مؤمنات در خطبه دوم است . و در آنچه ذكر شد مسمى كفايت مىكند و احوط آنست كه عربى باشد بلى اگر عدد افرادى كه استماع خطبه بر آنها واجب است غير عرب باشند و عربى را نفهمند ، احوط تكرار موعظه بلسان خود آنها است ، بلكه لزوم خالى از قوت نيست به جهت عدم صدق وعظ و وصيت به تقوى ، بلسانى كه مستمعين ، معناى آن را نفهمند .
س 6 - استماع خطبه ، بر مأمومين واجب است يا نه ؟ و آيا در حال خطبه خواندن امام جمعه ، جائز است مأمومين ذكر بگويند يا نه ؟ و هر گاه كسى در اثناء خطبه امام ، نماز مستحبى يا واجبى را بخواند صحيح است يا نه ؟ .
ج - احوط در حال خطبه ترك ذكر و نماز مستحبى است بلكه احوط اصغاء و استماع است .
س 7 - آيا جايز است خطبه نماز جمعه قبل از ظهر خوانده شود يا خير ؟ .
ج - اظهر جواز آن است بطورى كه وقتى امام از خطبه فارغ شد ظهر شده

248

نام کتاب : مجمع المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد الگلپايگاني    جلد : 1  صفحه : 248
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست