responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مجمع المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد الگلپايگاني    جلد : 1  صفحه : 243


مبارك رمضان و غير آن در مسجد مزبور ، نماز جماعت مىخواند ولى تمام سال را در آنجا نمىماند و هر وقت به آن محل آمده اقامه جماعت نموده ، آيا اين شخص ، امام راتب آن مسجد ، محسوب مىشود يا نه ؟ و تا اعراض نكرده ديگرى مىتواند در آن مسجد ، اقامه جماعت بكند و اگر ديگرى اقامه جماعت نمود نماز امام و مأمومين ، چه صورت دارد ؟ .
ج - در فرض مسأله ، اگر امام مفروض ، هميشه ماه مبارك رمضان ، در آن مسجد ، اقامه جماعت ، مىكند ، امام راتب ماه مبارك رمضان است و امام راتب ، از غير راتب ، اولى است و لكن حرام نيست كه امام ديگر نماز بخواند و اگر با وجود امام راتب ، امام ديگر نماز خواند نماز امام و مأموم هر دو صحيح است .
س 60 - مسجدى در محلى ساخته شده ، اهالى ، هر كدام به نوبه خود در ساختمان و زمين مسجد ، شركت كرده‌اند و عالمى كه مورد وثوق همه مراجع تقليد .
وقت است انتخاب كرده‌اند و پنج سال است در آن مسجد نماز مىخواند ، اخيرا چند نفر كه كمك كرده‌اند مىگويند ، ما به سهم خود راضى نيستيم اين عالم در مسجد نماز بخواند و امام راتب باشد ، آيا اين اشخاص مىتوانند مانع شوند يا نه ؟ .
ج - كمك به مسجد موجب حق ممانعت از نماز خواندن عالم عادل نيست ( أعاذنا الله من شر الشيطان ) .
س 61 - مسجدى مشرف به خراب شدن بود ، يك نفر از آقايان روحانيون متصدى شد كه مسجد را تعمير نمايد ، پولى را جمع آورى و مسجد را بطور كامل بنا كرده و مدتى هم خودش در آنجا اقامه جماعت نموده است و بعد از مدتى به علتى جماعت او تعطيل شد ، شخص ديگر ى بدون اجازه و اطلاع امام راتب ، در آن مسجد ، تشكيل جماعت داد حال آيا با وجود امام راتب كه متصدى امور ساختمان مسجد هم بوده تشكيل جماعت ، براى شخص دوم جايز است يا نه ؟ .
ج - امام راتب ، اولويت دارد . بالخصوص در اين مورد كه زحمت ساختمان مسجد را هم متحمل شده باشد و ممانعت كردن از او خلاف اخلاق است . لكن اولويت در اين مقام ، به معناى عدم جواز امامت غير ، نيست و بسيار مناسب بلكه لازم است كه اين گونه تشاح ها اگر براى كسب ثواب بيشتر حاصل

243

نام کتاب : مجمع المسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد الگلپايگاني    جلد : 1  صفحه : 243
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست